Czytasz dzięki

Lokal z nieodłącznym upustem

opublikowano: 16-06-2015, 00:00

Mieszkania: Negocjacje cenowe z nabywcami powoli się upowszechniają. Wymusiła to rosnąca konkurencja na rynku nieruchomości

Z analizy przeprowadzonej przez Dompress.pl wynika, że większość deweloperów odcina się od traktowania upustów jako stałego narzędzia sprzedaży.

SEZONOWE OKAZJE:
SEZONOWE OKAZJE:
Dla klientów najatrakcyjniejsze są obniżki oferowane w czasie okresowych promocji, które pojawiają się często po wprowadzeniu oferty na rynek lub przy sprzedaży ostatnich mieszkań – mówi Michał Witkowski, dyrektor sprzedaży i marketingu w Atlas Estates.
ARC

— Zdarza się, że w poszczególnych inwestycjach przygotowujemy ograniczoną czasowo ofertę specjalną obejmującą wybrane lokale. Zawsze rozmawiamy z klientami i w uzasadnionych przypadkach negocjujemy również upust, ale zasadniczo nie stosujemy obniżek cenowych jako narzędzia sprzedaży. Skupiamy się raczej na przemyślanej i stabilnej polityce cenowej — potwierdza Mirosław Bednarek, prezes Matexi Polska.

Zachęta czy zagrywka

Niektórzy ostrzegają przed nieczystymi chwytami marketingowymi. — Część deweloperów celowo zawyża cenę ofertową o kilka procent, by klient miał satysfakcję, że kupił mieszkanie znacznie taniej. My nie stosujemy takich praktyk. Nasze ceny transakcyjne nie różnią się specjalnie od cen ofertowych, które są widoczne na stronie internetowej — mówi Urszula Hofman, Grupy Inwest.

Wiele jednak zależy od interpretacji. Upust nie musi być nieetyczną zagrywką, lecz często jest po prostu zachętą dla kupującego. — Upust zwykle zależy od momentu zakupu mieszkania. Kiedy inwestycja jest wprowadzana do sprzedaży, klienci mają większe szanse na skorzystanie z niższej ceny. Często upusty to np. rabaty na miejsca postojowe jak w naszych warszawskich inwestycjach na Sokratesa i Krasińskiego 58. Na osiedlu Wola Prestige bezpłatnie oferujemy komórkę lokatorską — opowiada Janusz Miller, dyrektor do spraw sprzedaży i marketingu Home Invest.

Normalna sprawa

Niektórzy deweloperzy twierdzą, że rosnąca konkurencja na rynku nieruchomości wymaga stosowania zachęt i tak też traktują upusty. — Udzielanie rabatów stało się normą, liczy się z tym każdy rozsądny deweloper. Wysokość rabatu to indywidualna sprawa. Są lokale, które z powodzeniem się sprzedają po minimalnej zniżce — twierdzi Zuzanna Kordzi, dyrektor do spraw handlowych w Eco-Classic.

Podobnie uważa Jarosław Jankowski, prezes Grupy Waryński. Klienci tej firmy mogą liczyć na upust w inwestycjach Miasto Wola i Stacja Kazimierz. Firma przyjęła, że upust nie powinien przekraczać 2 proc. wartości mieszkania. Wielkość zależy jednak od bardzo wielu czynników, m.in. projektu, jego skali i polityki sprzedaży.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Nie zamykamy się na negocjacje cenowe z klientem, to normalna praktyka w naszej branży. Należy jednak zaznaczyć, że cena mieszkania zależy od jego typu, układu, piętra, na którym się znajduje, stopnia zaawansowania prac budowlanych, harmonogramu wpłat oraz od tego, czy klient kupuje też miejsce postojowe i komórkę lokatorską — zaznacza Mirosław Kujawski, członek zarządu LC Corp.

Trudności deweloperów

Niektóre firmy stosują upusty tylko podczas akcji promocyjnych. Na przykład Wawel Service prowadzi kampanię Wakacje Kredytowe. Klienci, którzy do 25 czerwca kupią mieszkania w energooszczędnej inwestycji Halszki 28A w Krakowie, mogą skorzystać z obniżki o wysokość rat odsetkowych liczonych od podpisania umowy deweloperskiej do odbioru lokalu. Inni deweloperzy przewidują upusty czy rabaty w przypadkach większych zakupów.

— Upust można otrzymać przy zakupie kilku lokali jednocześnie. Wartość obniżki może wtedy sięgać nawet kilku procent. Zniżki możemy udzielić również w drodze indywidualnych negocjacji. Ta opcja jest dostępna przede wszystkim dla nabywców, którzy zaoferują atrakcyjny harmonogram płatności — tłumaczy Michał Witkowski, dyrektor sprzedaży i marketingu w Atlas Estates.

Z analizy Dompress.pl wynika przede wszystkim, że zdania, co do tego, czym jest upust i jaki jest jego aspekt etyczny, są podzielone. Co więcej, wypowiedzi deweloperów każą się zastanowić nad prawdziwością stwierdzenia, że negocjacje ceny mieszkania z nabywcami rzeczywiście stają się normą. Zdaniem niektórych, z czysto finansowych względów w niedługim czasie nie będą możliwe.

— Trudno myśleć o udzielaniu dużych rabatów na mieszania. Ceny na rynku nie zmieniają się od ponad dwóch lat, podczas gdy w ostatnich miesiącach wyraźnie wzrosły ceny gruntów i koszty budowy. Wejście zapowiadanej nowelizacji ustawy deweloperskiej, która zakłada wprowadzenie zamkniętych rachunków powierniczych, także dodatkowo podniosłoby koszty inwestycji — twierdzi Mirosław Kujawski z LC Corp.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Joanna Dobosiewicz

Polecane