Lokalne trasy wpadły w poślizg

opublikowano: 03-04-2019, 22:00

Samorządowcy i drogowcy liczą na finansowanie wniosków z 2018 r. z Funduszu Dróg Samorządowych.

Przed ubiegłorocznymi wyborami samorządowymi rząd obiecał deszcz pieniędzy na lokalne drogi. Opracowano przepisy dotyczące stworzenia Funduszu Dróg Samorządowych (FDS), który w najbliższej dekadzie ma sfinansować inwestycje w modernizację regionalnej sieci dróg o wartości 36 mld zł. Pieniądze przeznaczone na działania, które mogą być wykonane lub przynajmniej rozpoczęte w tym roku, znacznie przekraczają 5 mld zł. Nabór wniosków się opóźnił — rozpoczyna się dopiero teraz.

Zobacz więcej

Fot. Istock

— Obawiamy się kumulacji przetargów i inwestycji w drugim półroczu — mówi Jacek Brygman, wójt gminy Cekcyn w województwie kujawsko-pomorskim.

Samorządowców wspierają wykonawcy, którym doskwiera obecny spadek inwestycji, obawiający się spiętrzenia robót w następnych miesiącach.

„Zarząd Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa (OIGD) w ostatnim czasie otrzymuje liczne informacje od członków naszej organizacji, którzy wyrażają głębokie zaniepokojenie drastycznym spadkiem ilości postępowań przetargowych ogłaszanych przez samorządy” — napisała Barbara Dzieciuchowicz, prezes OIGD, do Andrzeja Adamczyka, ministra infrastruktury, dodając, że problem został zgłoszony także podczas jednego ze spotkań rady ekspertów przez przedstawicieli Związku Gmin Wiejskich.

OIGD i samorządowcy proponują, by z pieniędzy na FDS sfinansować inwestycje, na które wnioski zostały zgłoszone już we wrześniu ubiegłego roku, ale w ramach Programu Rozwoju Gminnej i Powiatowej Infrastruktury Drogowej na lata 2016-19. Został on opracowany przez rząd PO we wrześniu 2015 r. jako następca tzw. schetynówek. Przewidywał dofinansowanie lokalnej infrastruktury 4 mld zł, ale następny rząd ograniczył je do 3,5 mld zł. Na sfinansowanie wniosków z naboru ogłoszonego we wrześniu 2018 r. przeznaczono 1,1 mld zł.

Równocześnie pojawił się jednak plan budowy FDS, a także sfinansowania ze starego programu tylko tylu wniosków, na ile wystarczy przewidzianego w nim limitu. Jacek Brygman szacuje, że np. w województwie kujawsko-pomorskim z 70 ubiegłorocznych wniosków ze starego programu zostałyby sfinansowane tylko 32. W skali kraju lista jest znacznie dłuższa.

Samorządowcy wraz z drogowcami apelują więc, by nie zwlekać i zatwierdzić wszystkie wnioski z ubiegłorocznego naboru, uruchamiając także pieniądze z FDS. Jarosław Waszkiewicz, dyrektor Departamentu Dróg Publicznych Ministerstwa Infrastruktury, w odpowiedzi na pismo OIGD informuje, że inwestycje samorządowe przewidziane do realizacji w ramach Programu Rozwoju Gminnej i Powiatowej Infrastruktury Drogowej na lata 2016-19 zostały przeniesione do dofinansowania z FDS.

„Na podstawie listy projektów do otrzymania w 2019 r. dotacji w ramach prowadzonego we wrześniu naboru do ostatniej edycji programu wojewodowie sporządzili ostateczne listy zadań rekomendowanych do uzyskania dofinansowania ze środków Funduszu Dróg Samorządowych. Obecnie zweryfikowane listy zostały przekazane do zatwierdzenia Prezesowi Rady Ministrów” — napisał Jarosław Waszkiewicz.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu