LOT na zakupach

MAG
opublikowano: 04-11-2016, 14:19

Przewoźnik obejmie 49 proc. w estońskim Regional Jet. To początek konsolidacji, która pozwoli stawić czoła graczom z Europy Zachodniej.

Nie do wiary! LOT, który w 2012 r. otarł się o bankructwo, w roli akwizytora. W ostatni piątek narodowy przewoźnik podpisał w Tallinie umowę o strategicznej współpracy z estońskim narodowym przewoźnikiem – firmą Nordica. Zamierza objąć 49 proc. udziałów w jej spółce zależnej – Regional  Jet, której flota składa się z Bombardierów CRJ.

Od 19 listopada wszystkie połączenia z Tallina będą oznaczone kodem LOT-u, który w stolicy Estonii będzie mieć bazę jednego ze swoich Embraerów. Dwa samoloty Regional Jet będą wykonywać dla LOT-u połączenia z Warszawy.

- To pierwszy krok na drodze konsolidacji rynku Europy Środkowej i Wschodniej przez LOT. Jednocześnie ta pierwsza tego typu współpraca dwóch przewoźników z regionu w innowacyjnym modelu biznesowym pokazuje, że linie lotnicze z naszego regionu nie muszą być skazane na podporządkowanie wielkim graczom z Europy Zachodniej, utratę swoich narodowych tożsamości i ograniczanie skali działalności. Przeciwnie. Wraz z LOT-em mogą się dalej rozwijać, jednocześnie budując efektywny hub transferowy w centrum regionu, czyli Warszawie, stolicy Polski, w szczególności w zakresie połączeń dalekiego zasięgu. Niezmiernie cieszę się, że polski przewoźnik buduje synergię ze swoim estońskim partnerem. Zarówno Polska, jak i Estonia, która jest jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się gospodarek Europy, na pewno na tym skorzystają – mówi Rafał Milczarski, prezes LOT-u.

- Nordica rozpoczyna dziś zupełnie nowy rozdział swojego rozwoju. Współpraca z Polskimi Liniami Lotniczymi LOT, liderem w Europie Środkowo-Wschodniej, wzmocni nasz model biznesowy, zapewni stabilność finansową i pozwoli nam zbudować wiarygodność na międzynarodowym rynku lotniczym. Wola LOT-u by stać się udziałowcem naszej spółki Regional Jet pokazuje najlepiej, że współpraca z Nordicą jest dla LOT-u ważnym przedsięwzięciem i że jest to partnerstwo długoterminowe – mówi  Jaan Tamm, CEO Nordiki.
 
Dzięki inwestycji w spółkę córkę należącą do grupy Nordica, Regional Jet, LOT zyska dostęp do floty nowoczesnych samolotów Bombardier CRJ w wersji 700 i 900. Umowa przewiduje wykorzystanie na wstępnym etapie najpierw dwóch, a potem trzech maszyn CRJ-900 do obsługi połączeń LOT-u z Warszawy. Spółki widzą potencjał do rozszerzenia współpracy w kolejnych sezonach.

- Siatka połączeń Nordiki pokrywa się z naszą własną niemal w stu procentach. Wykorzystanie Bombardierów CRJ-900, należących do Regional Jet, pozwoli nam na dużo większą operacyjną elastyczność, a za tym idzie większa efektywność kosztowa. Na przykład samolot lecący wieczorem z Warszawy do Sztokholmu już nie będzie musiał nocować w Sztokholmie, ale będzie mógł polecieć w kolejny rejs do Tallinna i spędzić noc w swojej macierzystej bazie. To o wiele tańsze i nie wymaga ponoszenia kosztów nocowania załóg – mówi Rafał Milczarski.

Wkrótce samoloty należące do Regional Jet pozwolą też na uruchamianie nowych połączeń z Warszawy, jak również zwiększanie częstotliwości obecnych.
 
- W naszych systemach rezerwacyjnych wkrótce pojawi się drugi, dodatkowy rejs między Tallinnem a Warszawą, co pozwoli jeszcze skuteczniej zasilać nasz hub, w tym głównie połączenia dalekiego zasięgu. To samo stanie się z Wilnem, gdzie niebawem pojawi się 5 rejs dziennie! Utrwali to pozycję LOT-u jako absolutnego lidera na tej trasie, bez względu na posunięcia konkurentów. Pozytywnych zmian tego typu, jak również nowych połączeń z Warszawy do Skandynawii, wkrótce będzie jeszcze więcej - dodaje Milczarski.

Samoloty Bombardier CRJ będą utrzymywane technicznie w swojej bazie w Tallinnie. Będą też w całości obsługiwane przez załogi z Estonii. Dla LOT-u oznacza to możliwość kontynuacji strategii intensywnego wzrostu, a jednocześnie ograniczy zapotrzebowanie polskiego przewoźnika na dodatkowe załogi latające, już w chwili obecnej bardzo wysokie ze względu na potwierdzone zamówienia na kolejne samoloty Boeing 787-8 Dreamliner oraz Boeing 737-800 / MAX 8.
 
Współpraca z linią Nordica to nowatorski i innowacyjny model konsolidacji rynku w Europie Środkowo-Wschodniej. Analizy przygotowywane na potrzeby strategii LOT-u wskazywały wielokrotnie, że polski przewoźnik, jako jedyny w regionie, posiada wciąż realną siłę do skonsolidowania rozdrobnionego rynku.
 
- W przeciwieństwie do zachodniej konkurencji rozumiemy narodową, historyczną oraz kulturową specyfikę regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Jesteśmy przekonani, że żaden z dumnych narodów żyjących pomiędzy Bałtykiem, a Adriatykiem nie pozwoli sobie na utratę bezpośrednich połączeń lotniczych do głównych ośrodków w Europie, wykonywanych pod marką narodowej linii lotniczej. LOT w innowacyjnym modelu współpracy oferuje synergię i wspólny rozwój, bez konieczności utraty narodowej tożsamości i jest to oferta skierowana nie tylko do partnerów z Estonii, ale także innych przewoźników z naszego regionu. Warto z tej propozycji skorzystać, bo jak pokazuje kilka nieszczęśliwych przykładów z ostatnich lat, utrata przewoźnika wiąże się zawsze ze znaczącym ograniczeniem łączności ze światem i odpływem inwestycji zagranicznych. Razem możemy więcej – dodaje Milczarski.
 
Rozwój siatki połączeń i ekspansja w regionie Europy Środkowo-Wschodniej jest jednym z najważniejszych elementów strategii, jaką LOT realizuje od początku 2016 roku. Przewoźnik rozpoczął swój rozwój od skokowego zwiększenia siatki połączeń ze swojego hub-u w Warszawie. W tym roku otworzył 25 nowych tras, w tym dwa połączenia dalekiego zasięgu – do Tokio i Seulu. W przyszłym roku LOT uruchomi kolejne dwa połączenia dalekodystansowe – do Newark i Los Angeles. Planowane jest też otwieranie kolejnych kierunków europejskich.
 
Nowe połączenia realizowane we współpracy z linią Nordica będą dostępne w sprzedaży już od 4 listopada.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MAG

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu