LOT nie chce oddać pomocy publicznej

MAG
opublikowano: 24-06-2013, 00:00

Cały czas była mowa o zwrocie 400 mln zł, które pozwoliły przetrwać linii. Ale jest pomysł, jak zjeść ciastko i mieć ciastko.

Podczas walnego LOT, które odbędzie się w czwartek, spółka poprosi o obniżenie kapitału zakładowego z 447,6 mln zł do niecałych 4,5 mln zł w celu wyrównania poniesionych strat. O większym minusie za 2012 r. (399 mln zł straty netto) i konieczności odpisu 479,5 mln zł poinformowała tydzień temu. Ale przewoźnik już planuje dalsze zmiany w kapitale.

Sprytny plan

— Zarząd PLL LOT zamierza złożyć wniosek do Walnego Zgromadzenia Akcjonariuszy o podwyższenie kapitału zakładowego o kwotę pomocy na ratowanie spółki z grudnia 2012 r. [400 mln zł — przyp. red.]. Takie działanie jest integralną częścią planu restrukturyzacji LOT i jest działaniem czysto księgowym (bezgotówkowym) — wyjaśnia biuro prasowe LOT. Dotychczas była mowa, że pomoc na ratowanie zostanie zwrócona. Pomoc bezzwrotną można dostać dopiero w ramach procedury restrukturyzacyjnej — ten etap czeka LOT, jeśli Komisja Europejska (KE) zatwierdzi przesłany dopiero program restrukturyzacji.

— Linia planuje konwersję pomocy publicznej na kapitał — wyjaśnia jeden z ekspertów.

— To sprytny zabieg księgowy, dzięki któremu LOT uniknie konieczności spłaty i ominie zakaz unijny dotyczący subsydiowania działalności. Z punktu widzenia spółki to pozytywne. Z punktu widzenia podatnika wygląda to trochę gorzej. Zgoda Brukseli zależy od nastrojów politycznych między Polską a KE. Jeśli będą dobre, to się uda. Jeśli relacje będą takie jak z Węgrami, skończy się jak z Malevem, gdy KE zażądała zwrotu pomocy przez spółkę i to doprowadziło do jej bankructwa — ocenia Eryk Kłopotowski, ekspert lotniczy. Zdaniem finansistów, tło operacji jest nieco szersze — konwersja długu na akcje ułatwi prywatyzację, bowiem inwestor nie będzie kupował spółki z gigantycznym zadłużeniem.

Podatnik zaoszczędzi

W ubiegłym tygodniu KE otrzymała program restrukturyzacji PLL LOT. Spółka oczekuje w nim dodatkowej pomocy publicznej wysokości do 381 mln zł. MSP liczy, że tę kwotę można jeszcze zmniejszyć.

— Jest to możliwe, biorąc pod uwagę, że w grudniu ubiegłego roku były zarząd wnioskował o udzielenie 1,4 mld zł pomocy. Obecnie maksymalny pułap, łącznie z grudniową transzą, wynosi 781 mln zł. To oznacza, że spółka potrafi skutecznie redukować żądania, i uważam, że nadal istnieją możliwości zmniejszenia tej kwoty — informuje Włodzimierz Karpiński, minister skarbu, który będzie otrzymywać raporty o stanie spółki nie rzadziej niż co dwa tygodnie.

— Najważniejsze, by pomoc z jednej strony została ograniczona do minimum, a z drugiej wystarczyła do restrukturyzacji i powrotu do rentowności. O to rozbiliśmy się przy stoczniach, gdzie było kilka etapów. Pomocy restrukturyzacyjnej trzeba udzielić skutecznie, bo przez najbliższe 10 lat LOT nie może jej otrzymać — przypomina Łukasz Karpiesiuk z kancelarii Baker & McKenzie.

Choć KE ma dwa miesiące na wydanie decyzji stwierdzającej zgodność wsparcia z przepisami wspólnotowymi, to termin ten może zostać przedłużony, jeśli KE poprosi o dodatkowe informacje. Eksperci nie spodziewają się, by KE podjęła decyzję dotyczącą pomocy dla LOT.

Minister skarbu podkreśla, że spółki współpracujące z LOT (według Bartłomieja Bodio, przewodniczącego podkomisji stałej ds. transportu lotniczego i gospodarki morskiej, pracuje w nich 14 tys. osób) powinny wziąć pod uwagę, że od istnienia przewoźnika zależy ich los.

— To oznacza konieczność zmiany mentalności i redefiniowania podejścia do LOT zgodnie z zasadami wolnej konkurencji — mówi Włodzimierz Karpiński. To nie będzie proste. Ledwo LOT wynegocjował niższe opłaty na Lotnisku Chopina, co pozwoli zaoszczędzić w trzy lata 91,6 mln zł, a już Ryanair złożył skargę w KE i UOKiK przeciwko dyskryminacji. PPL chciał, by Ryanair dokonywał przedpłat, podczas gdy zezwala LOT na opóźnienia.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MAG

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy