LOT obniży prowizje dla pośredników

Artur Lisowski
08-09-1999, 00:00

LOT obniży prowizje dla pośredników

Służbowe delegacje mogą zdrożeć

LOT POTWIERDZA: Leszek Chorzewski z PLL LOT potwierdza informacje o planowanych od 1 stycznia 2000 roku obniżkach prowizji od sprzedaży biletów lotniczych. fot. Borys Skrzyński

Od 1 stycznia 2000 roku Polskie Linie Lotnicze LOT obniżą prowizje dla biur podróży za sprzedaż biletów lotniczych. Według przedstawicieli niektórych firm, specjalizujących się w organizacji wyjazdów dla firm, może to wpłynąć na podwyższenie kosztów obsługi klientów.

Już dziś większość polskich firm na stałe jest obsługiwana przez biura podróży wyspecjalizowane w organizacji wyjazdów służbowych. Dotychczas dla tych biur jednym z podstawowych źródeł dochodu były prowizje ze sprzedaży biletów lotniczych. Sytuacja ta może się jednak zmienić od stycznia 2000 roku, kiedy to Polskie Linie Lotnicze obniżą prowizje ze sprzedaży biletów lotniczych.

— Wiem, że obniżka prowizji od sprzedaży biletów jest planowana, nie potrafię jednak podać żadnych szczegółów dotyczących jej wysokości, dopóki nie otrzymam pełniejszych informacji na ten temat — mówi Leszek Chorzewski z Polskich Linii Lotniczych.

Będą podwyżki cen

Firmy, zajmujące się organizacją turystyki dla firm, uważają, że jest raczej mało prawdopodobne, aby obniżenie prowizji nie zmieniło cen zagranicznych podróży w interesach.

— Do tej pory było tak, że każdy agent linii lotniczych miał od wystawienia biletu lotniczego prowizję wysokości kilku procent. Od pierwszego stycznia ta prowizja zmniejszy się, a tym samym zmniejszy się nasz zarobek — uważa J.J. Singh, dyrektor naczelny firmy Weco Travel.

— Sądzę, że obniżenie prowizji od sprzedaży biletów lotniczych przez Polskie Linie Lotnicze może wpłynąć na podwyższenie cen wyjazdów służbowych. Nie będzie to znacząca podwyżka, ale na pewno odbije się na budżetach wielu firm — prorokuje Elżbieta Misińska, dyrektor firmy Getz International Travel.

Mniej do podziału

Przedstawiciele biur podróży już od dłuższego czasu dostawali nieoficjalne informacje na temat planowanych obniżek prowizji. W miarę jak zbliża się okres ich wprowadzenia coraz więcej biur podaje w wątpliwość zasadność ich wprowadzenia.

— Prowizja ze sprzedaży biletów lotniczych stanowi jedno z podstawowych źródeł naszych dochodów. Na sprzedaży biletów można zarobić nawet, jeżeli prowizja wynosi jeden procent ich ceny. Problem polega na tym, że aby być konkurencyjnym na rynku trzeba tą prowizją podzielić się z klientem, stosując przeróżne rabaty — zaznacza Elżbieta Misińska.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Artur Lisowski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / LOT obniży prowizje dla pośredników