IATA prognozuje, że europejskie linie lotnicze stracą w tym roku 21,5 mld USD i będzie to najgorszy rok w historii. Wiele krajów, m.in. Francja, Niemcy i Wielka Brytania, zapewniło już finansową pomoc przewoźnikom (patrz ramka). IATA wystosowała apel o wsparcie finansowe dla linii do rządów Czech i Rumunii. Na przyjęcie pomocy finansowej przygotowuje się także LOT. Jacek Sasin, wicepremier i minister aktywów państwowych, powiedział niedawno, że wysokość wsparcia będzie zależała od efektów działania zarządu, który „dokonuje nadludzkich wysiłków, żeby ustabilizować sytuację finansową firmy”.
— Zarząd pracuje nad obniżeniem bazy kosztowej. Prowadzone są m.in. rozmowy z leasingodawcami, ograniczane są inne koszty stałe oraz przygotowywana jest struktura operacyjna i finansowa do tego, by możliwe było skorzystanie z ewentualnej pomocy publicznej — mówi Krzysztof Moczulski, rzecznik LOT-u.
Polska Grupa Lotnicza powołała w maju spółkę LOT Polish Airlines, która uzyskała kod HZR i callsign Huzar. Nie wiadomo, jaką stratę będzie miał w tym roku LOT.
Spółka nadal nie opublikowała też raportu za 2019 r., na co pozwalają covidowe rozwiązania.
— W pierwszym półroczu wskaźnik ASK [dostępny pasażerokilometr — red.] spadł o 56 proc., podczas gdy dla linii europejskich o 57,4 proc. — informuje Krzysztof Moczulski.
LOT uruchomił w sierpniu 79 kierunków, o 10 mniej niż rok wcześniej. Po zakończeniu akcji #LOTnaWakacje ich liczba spadnie.
— Bacznie śledzimy obostrzenia oraz regulacje związane z pandemią koronawirusa i na tej podstawie konstruujemy planowaną siatkę połączeń. Będzie to również dotyczyło siatki zimowej. Patrząc na rynek przewozów, warto odnieść się do sytuacji na świecie. Jest ona absolutnie bez precedensu we współczesnej historii światowego lotnictwa cywilnego — mówi rzecznik LOT-u.
Rządy wspierają przewoźników
- Francja — pakiet pomocy wart 7 mld EUR dla Air France-KLM
- Niemcy — pakiet pomocy wart 9 mld EUR dla Lufthansy
- Portugalia — pakiet pomocy wart 1,2 mld EUR dla TAP
- Grecja — pakiet pomocy wart 150 mln EUR dla Aegean
- Hiszpania — gwarancja wartości 260 mln EUR dla Vueling
- Wielka Brytania — pakiet pomocy wart 600 mln GBP dla Easyjet i 300 mln GBP dla Wizz Air Źródło: IATA