LOT-u nie stać na wejście do aliansu

Tomasz Krzyżanowski
opublikowano: 06-07-1999, 00:00

LOT-u nie stać na wejście do aliansu

LOT będzie musiał wkrótce wybrać jeden z dwóch wielkich sojuszów lotniczych. Dlatego musi rozmawiać albo z oneworld albo Star Alliance. Problem jednak w tym, że nie ma na to pieniędzy.

Przystąpienie do jednego z sojuszy jest dla LOT-u absolutną koniecznością. Agresywna walka o klientów zmusiła do tego znacznie większe od krajowego przewoźnika linie. Dzięki przystąpieniu do jednego z dwóch sojuszów LOT będzie prowadził wspólny system rezerwacji z pozostałymi członkami aliansu, a to ułatwi pasażerom przeloty na długich dystansach.

W grę wchodzą wyłącznie dwa lotnicze alianse: oneworld, grupujący m.in. takie giganty jak British Airways i American Airlines, oraz Star Alliance, którego członkami są silne w regionie linie, takie jak SAS i Lufthansa. Wybór sojuszu będzie powiązany z kilkakrotnie odwlekanym już wyborem inwestora strategicznego dla LOT-u. Najbardziej prawdopodobne jest, że zostanie nim British Airways, co automatycznie oznaczałoby wejście LOT-u do sojuszu oneworld. Wiadomo jednak, że z walki o LOT nie rezygnuje także Lufthansa.

Do rozpoczęcia ewentualnych rozmów z jednym z lotniczych aliansów dojdzie dopiero po wyborze inwestora strategicznego z jeszcze jednego powodu. Krajowy przewoźnik nie dysponuje prawdopodobnie odpowiednimi funduszami, które są niezbędne na dostosowanie się do standardów partnerów z jakiejkolwiek grupy. Dotyczą one np. systemów rezerwacji obowiązujących w danym sojuszu. W Locie nie potrafiono na razie oszacować kosztów takiego przedsięwzięcia. Wiadomo jednak, że mogłaby ona jednorazowo sięgnąć nawet kilkudziesięciu milionów złotych. Nie oznacza to jednak, że byłyby to jedyne koszty. Kolejne wydatki, wraz z rozwojem sojuszu, mogłyby czekać LOT w następnych latach. Chodzi o składę członkowską, która przeznaczana jest na wspólne projekty marketingowo-reklamowe. Jej wielkość okryta jest tajemnicą, ale nieoficjalnie wiadomo, że może ona sięgać kiludziesięciu milionów dolarów rocznie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Tomasz Krzyżanowski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / LOT-u nie stać na wejście do aliansu