27 maja 2022 r. Sąd Krajowy we Frankfurcie nad Menem wydał wyrok oddalający pozew spółki Condor Flugdienst (CFG) przeciwko Polskiej Grupie Lotniczej (PGL). Niemcom przysługiwało prawo złożenia apelacji od wyroku w ciągu miesiąca od otrzymania kopii wyroku sądu pierwszej instancji.
— Strona niemiecka nie wniosła apelacji od wyroku, a co za tym idzie — sprawa jest definitywnie zamknięta — mówi Krzysztof Moczulski, rzecznik LOT-u, którego prezes, Rafał Milczarski, jest jednocześnie szefem PGL.
Spółka CFG poinformowała PGL o złożeniu pozwu 31 lipca 2020 r. W pozwie, który wpłynął do sądu 3 września, żądała 55,8 mln EUR (265 mln zł) odszkodowania za niewywiązanie się PGL z umowy inwestycyjnej. Zdaniem PGL pozew był nieuzasadniony.
Umowę inwestycyjną CFG i PGL zawarły 24 stycznia 2020 r. Finalizacja zakupu udziałów CFG miała nastąpić do końca marca 2020 r. Wybuchła pandemia COVID-19 i w kwietniu 2020 r. PGL odstąpiła od umowy.
Condor to niemiecka linia czarterowa, która stanęła na krawędzi bankructwa po upadłości biura podróży Thomas Cook. Dostała od rządu Niemiec i landu Hesja 380 mln EUR pożyczki, którą miała spłacić m.in. dzięki nowemu inwestorowi. Po wycofaniu się PGL dostała dwie pożyczki warte 550 mln EUR gwarantowane przez państwo z preferencyjną stopą oprocentowania. Na początku tego roku spółka zapowiedziała, że zatrudni 180 pilotów i 150 stewardes i stewardów.
PGL powstała pod koniec 2017 r. i jest holdingiem grupującym spółki z branży lotniczej należące do skarbu państwa: LS Airport Services, LOT Aircraft Maintenance Services (LOTAMS), LS Technics, PGL Leasing, Polska Akademia Lotnicza, LOTAir i PGL Germany, należy do niej także 30,72 proc. akcji PLL LOT.
W 2021 r. PGL miała 24,2 mln zł przychodów i 14,4 mln zł straty netto. 3 marca 2021 r. spółka kupiła od LOTAMS firmę LOTAMS Technical Support za 934 tys. zł, we wrześniu podniosła jej kapitał z 500 tys. zł do 5 mln zł i zmieniła nazwę na Polska Akademia Lotnicza. W grudniu 2021 r. LOT AMS kupiła za 16,6 mln zł od Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka 9,7 ha pod budowę bazy obsługi technicznej. Na ten rok PGL zapowiedziała w sprawozdaniu finansowym, że zbuduje tam centrum serwisowe dla samolotów pasażerskich. Zamierza też utworzyć centrum szkolenia pilotów i personelu pokładowego (centrum symulatorowe).
Strategia na najbliższe lata to przygotowanie LOT-u i spółek grupy do rozpoczęcia działalności w CPK.
