LOT uwolnił się od Condora

opublikowano: 22-09-2022, 10:33
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

W 2020 r. roku niemiecka linia czarterowa zażądała ponad 250 mln zł odszkodowania, bo polska spółka odstąpiła od jej zakupu. Sąd zakończył sprawę.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • czy Condor może jeszcze odwołać się od decyzji sądu
  • jakie wyniki miała PGL w zeszłym roku
  • co planuje w bieżącym

27 maja 2022 r. Sąd Krajowy we Frankfurcie nad Menem wydał wyrok oddalający pozew spółki Condor Flugdienst (CFG) przeciwko Polskiej Grupie Lotniczej (PGL). Niemcom przysługiwało prawo złożenia apelacji od wyroku w ciągu miesiąca od otrzymania kopii wyroku sądu pierwszej instancji.

— Strona niemiecka nie wniosła apelacji od wyroku, a co za tym idzie — sprawa jest definitywnie zamknięta — mówi Krzysztof Moczulski, rzecznik LOT-u, którego prezes, Rafał Milczarski, jest jednocześnie szefem PGL.

Spółka CFG poinformowała PGL o złożeniu pozwu 31 lipca 2020 r. W pozwie, który wpłynął do sądu 3 września, żądała 55,8 mln EUR (265 mln zł) odszkodowania za niewywiązanie się PGL z umowy inwestycyjnej. Zdaniem PGL pozew był nieuzasadniony.

Umowę inwestycyjną CFG i PGL zawarły 24 stycznia 2020 r. Finalizacja zakupu udziałów CFG miała nastąpić do końca marca 2020 r. Wybuchła pandemia COVID-19 i w kwietniu 2020 r. PGL odstąpiła od umowy.

Condor to niemiecka linia czarterowa, która stanęła na krawędzi bankructwa po upadłości biura podróży Thomas Cook. Dostała od rządu Niemiec i landu Hesja 380 mln EUR pożyczki, którą miała spłacić m.in. dzięki nowemu inwestorowi. Po wycofaniu się PGL dostała dwie pożyczki warte 550 mln EUR gwarantowane przez państwo z preferencyjną stopą oprocentowania. Na początku tego roku spółka zapowiedziała, że zatrudni 180 pilotów i 150 stewardes i stewardów.

PGL powstała pod koniec 2017 r. i jest holdingiem grupującym spółki z branży lotniczej należące do skarbu państwa: LS Airport Services, LOT Aircraft Maintenance Services (LOTAMS), LS Technics, PGL Leasing, Polska Akademia Lotnicza, LOTAir i PGL Germany, należy do niej także 30,72 proc. akcji PLL LOT.

W 2021 r. PGL miała 24,2 mln zł przychodów i 14,4 mln zł straty netto. 3 marca 2021 r. spółka kupiła od LOTAMS firmę LOTAMS Technical Support za 934 tys. zł, we wrześniu podniosła jej kapitał z 500 tys. zł do 5 mln zł i zmieniła nazwę na Polska Akademia Lotnicza. W grudniu 2021 r. LOT AMS kupiła za 16,6 mln zł od Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka 9,7 ha pod budowę bazy obsługi technicznej. Na ten rok PGL zapowiedziała w sprawozdaniu finansowym, że zbuduje tam centrum serwisowe dla samolotów pasażerskich. Zamierza też utworzyć centrum szkolenia pilotów i personelu pokładowego (centrum symulatorowe).

Strategia na najbliższe lata to przygotowanie LOT-u i spółek grupy do rozpoczęcia działalności w CPK.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane