LOT wyda 1 mld zł na hub Qualiflyera

Sosnowska Lidia, Markiewicz Tadeusz
06-10-2000, 00:00

LOT wyda 1 mld zł na hub Qualiflyera

DECYZJA NA PÓŹNIEJ: Zdaniem Jana Litwińskiego, prezesa LOT, decyzja w sprawie, czy dokupywać użytkowane samoloty — Boeingi i Embraery — czy też wymienić całą flotę na Airbusy, którymi wozi Swissair, zapadnie nie wcześniej niż w przyszłym roku. fot. G. Kawecki

Rozpoczął się proces przekształcania lotniska Okęcie w hub aliansu Qualiflyer. Polskie Linie Lotnicze wyłożą na to przedsięwzięcie około 1 mld zł. Już w sezonie zimowym tygodniowo liczba połączeń przesiadkowych oferowanych przez LOT zwiększy się z 850 do 2300.

Zgodnie z zapowiedziami rusza proces przekształcania warszawskiego lotniska w hub dla aliansu Qualiflayer. Całe przedsięwzięcie ma kosztować LOT około 1 mld zł. Na razie przedstawiciele polskiego przewoźnika nie precyzją, skąd mają pochodzić pieniądze na ten cel. Zbigniew Kiszczak, wiceprezes zarządu, uspokaja jednak, że nie będzie to wydatek jednorazowy.

— Wyścig o zdobycie klientów trwa. LOT ma teraz szansę — dzięki związkowi ze Swissairem — na wyprzedzenie konkurentów w naszym regionie — uważa prezes Jan Litwiński.

Przedstawiciele LOT zdają sobie sprawę, że początkowo podaż będzie przekraczała popyt. Polski przewoźnik zamierza już od sezonu zimowego zamiast dotychczasowych 850 zaproponować 2300 połączeń umożliwiających tranzyt. W przyszłości liczba ta ma wzrastać. Na początek uruchomionych zostanie m.in. 7 nowych połączeń do Dźsseldorfu (14 lotów tygodniowo), Hamburga, Londynu-Gatwick, Stuttgartu, Bukaresztu, Tallina i Zagrzebia.

Na razie LOT, który dwa poprzednie lata kończył zyskiem, po 8 miesiącach tego roku wykazał stratę brutto 40 mln zł. Zdaniem prezesa Litwińskiego, winny temu jest przede wszystkim wzrost cen paliwa, wzrost stóp procentowych w Polsce oraz słabe euro.

— Gdyby ceny paliwa utrzymały się na ubiegłorocznym poziomie, to po ośmiu miesiącach tego roku wykazalibyśmy zysk wysokości 60 mln zł — twierdzi prezes LOT.

Zbigniw Kiszczak przypomina jednak, że biznesplan LOT przewiduje, że w roku 2003 działalność firmy będzie już w pełni opłacalna.

Jego zdaniem, nie wiadomo jeszcze, kiedy uda się zrealizować giełdowe plany spółki. Na razie na przeszkodzie stoją zapisy ustawy o prywatyzacji polskiego przewoźnika, która przewiduje, że Skarb Państwa zachowa 51 proc. akcji spółki. Mimo że rząd przewiduje już całkowitą prywatyzację przewoźnika, ustawa pozostaje nie zmieniona.

— Nie należy się spodziewać żadnych konkretnych działań wcześniej niż w przyszłym roku — uważa Zbigniew Kiszczak.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sosnowska Lidia, Markiewicz Tadeusz

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / / LOT wyda 1 mld zł na hub Qualiflyera