Po ostatnich groźnych przypadkach pojawienia się dronów w pobliżu samolotów pasażerskich warszawskie lotnisko poinformowało o wdrożeniu systemu ochrony.
„Polskie Porty Lotnicze [właściciel Lotniska Chopina – red.] finalizują kolejny etap wdrożenia systemu wykrywającego aktywność bezzałogowych statków powietrznych na terenie Lotniska Chopina oraz w jego bezpośrednim otoczeniu” – informuje spółka.
Dodaje, że PPL „od dawna sprawdzał możliwości rynkowe oraz prowadził rozmowy z krajowymi i zagranicznymi dostawcami takich rozwiązań”.
PPL wybrał rozwiązanie Advanced Protection Systems (APS), gdyńskiej firmy, która dostarcza rozwiązania m.in. dla Sił Zbrojnych RP, w tym system SKYCtrl. To jedyny na świecie system, który potrafi wykryć drony jednocześnie za pomocą sensora radarowego 3D MIMO, akustycznego, wizyjnego i radiowego.
„Rozwiązanie umożliwia skuteczne wykrywanie i neutralizację wszystkich obiektów typu LSS (Low – Slow – Small), czyli dronów komercyjnych, profesjonalnych i przemysłowych. System SKYCtrl funkcjonuje całą dobę i w każdych warunkach pogodowych” – brzmi komunikat PPL.
– Rozwiązania antydronowe APS są łatwe w użyciu, montażu czy demontażu. Umożliwiają rozpoznanie, czy zbliżający się obiekt to samolot, ptak, czy dron. Oprogramowanie umożliwia też wprowadzenie drona na tzw. białą listę, czyli wykaz urządzeń, które mają zgodę na wykonywanie lotów w określonej strefie. Co ważne, system zaopatrzony jest w tzw. jammer, czyli urządzenie do neutralizacji bezzałogowego statku powietrznego. System APS będzie działał na Lotnisku Chopina już w czerwcu – wyjaśnia Anna Dermont, rzecznik PPL.
13 maja dron przeleciał 30 m od samolotu pasażerskiego na Lotnisku Chopina, a 15 maja znalazł się 50 m poniżej maszyny Wizz Aira lecącej w pobliżu lotniska Katowice Pyrzowice. Te wydarzenia wywołały temat systemu antydronowego na polskich lotniskach. Do zakupu systemu dla lotnisk w Warszawie, Rzeszowie i Lublinie przymierzała się w ubiegłym roku Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP), ale na początku tego roku projekt został zawieszony. PB informował, że agencja również chciała kupić system firmy APS. 18 maja posłowie podkomisji infrastruktury próbowali uzyskać z Ministerstwa Infrastruktury, Urzędu Lotnictwa Cywilnego i PAŻP informacje na temat zabezpieczenia polskich lotnisk przed niebezpieczeństwami. Piotr Samson, prezes ULC, poinformował tylko o testach trwających na dwóch lotniskach.