Będą kolejne zmiany w Porcie Lotniczym Warszawa-Modlin. Port szuka operatora stacji benzynowej.
— Rozmawiamy z firmami, które mogłyby otworzyć stację benzynową z myjnią i ładowarkami do elektrycznych samochodów. Mamy teren, na którym może powstać stacja. Jest tuż za rondem wjazdowym na lotnisko. Mamy jeszcze jedną rezerwową działkę na taką działalność — mówi Tomasz Szymczak, członek zarządu Portu Lotniczego Warszawa-Modlin.
Inwestycja się na pewno opłaci, bo wielu pasażerów wynajmuje auta na lotnisku.
— W pobliżu większości lotnisk znajdują się stacje paliw, w tym przy Lotnisku Chopina, w Katowicach, w Krakowie, a w Gdańsku nawet dwie — mówi Tomasz Szymczak.
Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk, mówi, że stacja benzynowa nie jest ważnym biznesem dla lotniska.
— W naszym przypadku stacje paliw są zlokalizowane na terenach prywatnych, więc nie zarabiamy na nich bezpośrednio. Nie będzie to na pewno żyła złota, w naszej branży są nią pasażerowie. Wykorzystaliśmy jednak jednego z kontrahentów, by przejął nieefektywnie prowadzoną przez nas samodzielnie gospodarkę paliwami samochodowymi wewnątrz lotniska. To jest dla nas duża korzyść — mówi Tomasz Kloskowski.
Na lotnisku w Modlinie pojawią się też ładowarki do elektrycznych aut na przylotniskowych parkingach.
— W styczniu lub lutym uruchomimy kilkanaście ładowarek szybkich i zwykłych. Jesteśmy już po przetargu, kontraktorem została spółka Brand Rock. Najpierw musi przekonać firmę energetyczną do dociągnięcia kabla o odpowiedniej mocy — mówi członek zarządu lotniska w Modlinie.
Port Lotniczy Warszawa-Modlin w tym roku przeprowadził konieczne remonty za 15 mln zł pożyczone od głównych udziałowców — marszałka województwa mazowieckiego i PPL. Lotnisko nareszcie doczekało się przełomu w sprawie linii kolejowej do terminala: PKP PLK wybrały projektanta — zostało nim konsorcjum Infra-Centrum Doradztwa i YLE Inżynierowie. Projektowanie i budowa potrwają około pięciu lat. W planach port ma rozbudowę płyty postojowej o trzy stanowiska i terminala z gate’ami non-Schengen, choć w tym przypadku zarząd zapowiada podjęcie decyzji dopiero w przyszłym roku. O rozbudowie terminala mowa jest od 2016 r. Przez ten czas PPL skutecznie blokował inwestycje, tłumacząc to niekorzystną dla portu umową z Ryanairem. W październiku skończyła się umowa i wszedł w życie korzystniejszy dla portu cennik. Lotnisko otrzyma prawie 21,7 mln zł od Erbudu, który źle przebudował pas startowy, co spowodowało zamknięcie lotniska kilka miesięcy po otwarciu.
W ubiegłym roku Port Lotniczy Warszawa-Modlin obsłużył 3,1 mln pasażerów, co daje mu piąte miejsce w kraju.