Czytasz dzięki

Lotos Kolej jedzie na giełdę

Dostawca paliw zdobędzie pieniądze na inwestycje i restrukturyzację, bo eksperci wysoko cenią przewoźnika z jego grupy.

Grupa Lotos wraca do pomysłu sprzedaży akcji Lotosu Kolej, wicelidera rynku przewozowego.

POLSKA TO ZA MAŁO:
POLSKA TO ZA MAŁO:
Lotos Kolej, kierowany przez Henryka Grucę, szykuje się nie tylko do giełdowego debiutu, ale także do międzynarodowej ekspansji.
ŁUKASZ GŁOWALA

— Równolegle z budową silnej pozycji rynkowej przewoźnika, przygotowujemy się do przeprowadzenia debiutu giełdowego tej spółki — zapowiada Paweł Olechnowicz, prezes paliwowego koncernu. Kolejowa spółka ma być gotowa do debiutu w czwartym kwartale 2016 r. Przedstawiciele paliwowej grupy zapewniają, że wybór ścieżki giełdowej daje gwarancję bezpieczeństwa logistyki i dostaw paliw. Nie podano na razie, jaki pakiet zostanie sprzedany.

Porównanie z Czechami

Dzięki transakcji Grupa Lotos zapewni sobie fundusze na planowane inwestycje czy restrukturyzację finansów i sporego zadłużenia wynikającego z już wykonanych projektów. Jeśli giełdowy debiut się powiedzie, naftowa grupa może zyskać sporo gotówki. Dotychczas na rynku Lotos Kolej wyceniano nieoficjalnie na 400-450 mln zł, ale ostatnioeksperci uważają, że spółka może być warta znacznie więcej.

— Niedawno PKP Cargo (lider rynku przewozowego red.) kupiły czeskiego przewoźnika AWT, do którego należy około 10 proc. tamtego rynku. Porównując Lotos Kolej do AWT można oszacować wartość polskiej spółki nawet na 800 mln zł, bo przecież nasz rynek jest znacznie większy od czeskiego, a Lotos Kolej działa na perspektywicznym rynku przewozu paliw — uważa Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej.

Udział pomorskiej spółki w polskim rynku (według pracy przewozowej) sięgnął na koniec maja 2015 r. 9,71 proc. Na zbliżonym poziomie był w ubiegłym roku, kiedy Lotos Kolej przewiózł 10,6 mln ton produktów. Przychody spółki w 2014 r. przekroczyły 600 mln zł, a EBITDA 63 mln zł. Lotos Kolej uruchamia codziennie ponad 120 pociągów towarowych, zatrudnia blisko 1000 osób. Ciekawostką jest to, że ma niewiele własnego taboru. Większość leasinguje, świadcząc usługi dla spółki matki oraz innych firm transportowych, dla których przewozi nie tylko paliwa, ale także inne towary i kontenery.

Byli zalotnicy

Jednym z klientów zadowolonych ze współpracy z Lotosem Kolej jest OT Logistics, który od kilku miesięcy deklaruje chęć zakupu akcji spółki. Mniej więcej rok temu jej nabycie negocjował także Pekaes, ale rozmowy zakończyły się niepowodzeniem. O spółkę zabiegał także Zbigniew Jakubas, akcjonariusz Newagu, który m.in. dostarczył gdańskiemu przewoźnikowi lokomotywy, ale także nic nie wskórał. Zdeterminowane do zakupu Lotosu Kolej były też PKP Cargo, ale tego inwestora niechętnie w spółce widzieliby pracownicy.

Rząd natomiast próbował, wraz z Agencją Rozwoju Przemysły, zbudować grupę mniejszych kolejowych przewoźników, w której pierwsze skrzypce miał grać Lotos Kolej. Jednak budowa konkurencji dla PKP Cargo nie spotkała się z rynkową akceptacją, więc urzędnicy zmienili plany. Dziś trudno spekulować, czy znaczący pakiet akcji spółki nabędzie któryś z konkurentów, albo branżowych graczy, czy też spółka będzie mieć silny akcjonariat finansowy. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane