Dla giełdowego Shopera ubiegły rok był rekordowy. Przychody grupy wzrosły o 26 proc. do 192,8 mln zł. Skorygowana EBITDA, czyli zysk operacyjny powiększony o amortyzację, skoczyła o 31 proc., do 66,1 mln zł. Z kolei wskaźnik GMV Omnichanel, czyli wartość transakcji na platformie Shoper i w dodatkowych kanałach, jak porównywarki cenowe czy platformy handlowe, zwiększył się w ubiegłym roku o 53 proc. do 14,5 mld zł.
- Jesteśmy szczególnie zadowoleni z rekordowego GMV, które zwiększyło się o 5 mld zł i zanotowało dużo szybszy wzrost niż rynek e-commerce – powiedział Marcin Kuśmierz, prezes Shopera.
W samym czwartym kwartale, regularnie najgorętszym w branży, skorygowana EBITDA urosła o 32 proc., do 19,9 mln zł, a GMV Omnichanel o 45 proc., do 4,3 mld zł. Dla giełdowej spółki ten rok ma być także wzrostowy.
- Perspektywy rozwoju są optymistyczne. Chcemy rosnąć szybciej od konkurentów i wykorzystać wszystkie synergie z cyber_Folks. Chcielibyśmy, by GMV Omnichannel urosło dwa razy szybciej od rynku. Będziemy też pracować nad poprawą take rate [średnia prowizja od sprzedaży – red.] oraz poprawą rentowności EBITDA – powiedział Jakub Dwernicki, wiceprezes Shopera.
Inwestorski dopalacz
Od lutego największym akcjonariuszem Shopera jest giełdowy cyber_Folks, który kontroluje 49 proc. akcji. Jakub Dwernicki widzi wiele synergii miedzy spółkami, które chciałby wykorzystać.
- Jako grupa dysponujemy pełnym spektrum usług wspierających rozwój naszych klientów i teraz będziemy mogli im zaoferować jeszcze szersze portfolio produktowe. Połączenie budżetów Shopera i cyber_Folks na R&D da nam szasnę budowania jeszcze lepszych, bardziej zaawansowanych technologii – powiedział wiceprezes Shopera, który jest jednocześnie prezesem cyber_Folks.
Poinformował też, że Shoper będzie się rozwijał przez akwizycje.
- Patrząc na zdrowy bilans Shopera, który jest pozbawiony długu, widać, że jest duża przestrzeń do przejęć i na pewno będziemy chcieli ją wykorzystać – powiedział Jakub Dwernicki.
W środę wieczorem Shoper poinformował, z końcem marca z zarządu spółki odejdą Marcin Kuśmierz, a także troje członków zarządu: szef finansów Piotr Biczysko, szef sprzedaży Paweł Rybak i szefowa HR Anna Miśko. Formalnie przyczyn rezygnacji nie podano.
- Dla nas to zamkniecie pewnego etapu. Doprowadzaliśmy firmę do punktu intensywnego rozwoju, pozyskaliśmy inwestora strategicznego i, mówiąc wprost, trzeba nowemu inwestorowi zrobić przestrzeń, żeby swoje doświadczenie mógł wykorzystać. Odchodzimy z firmy w pełnej kooperacji i zgodzie, nie ma drugiego dna. Chcemy, żeby Jakub i jego spółka mieli pełną przestrzeń do realizacji strategii – powiedział Marcin Kuśmierz.
Nowym prezesem Shopera zostanie szef Jakub Dwernicki. Przy okazji ogłoszonych teraz zmian kadrowych do zarządu Shopera wejdzie też jako wiceprezes Robert Stasik, czyli obecny wiceprezes i szef finansów cyber_Folks.
- Cenię pracę zarządu, spółka bardzo się rozwinęła, ale niektóre rzeczy widzimy inaczej i będziemy je trochę inaczej realizować. Jesteśmy w świetnych relacjach ze sobą – powiedział Jakub Dwernicki.
Poinformował, że obecnie nie przewiduje kolejnych zmian w zarządzie. Nie wyklucza natomiast, że w przyszłości może on zostać wzmocniony.