Ludzie podmiotem kodeksu etyki firmy

Partnerem publikacji jest ORLEN
opublikowano: 2024-10-08 16:20

Komentarz partnera konkursu Etyczna Firma

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Budowanie zaufania to proces, który opiera się na transparentności działań oraz zaangażowaniu w dialog z pracownikami, społecznością lokalną i z partnerami biznesowymi. Jako Grupa ORLEN wierzymy, że wyznaczane przez nas standardy i wartości są kluczowymi dla prowadzenia silnego, zrównoważonego biznesu.

Nasze działania są zgodne zarówno z zasadami opisanymi w Dobrych Praktykach Spółek Notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych jak i z zawartymi w Kodeksie etyki Grupy Kapitałowej ORLEN, który podkreśla zobowiązanie do przestrzegania praw człowieka i praw pracowniczych. Dążymy do wypełniania najwyższych standardów korporacyjnych i jednocześnie zdajemy sobie sprawę z odpowiedzialności za bycie liderem etycznego biznesu.

Największą wartością są dla nas ludzie, którzy znajdują się w centrum naszego modelu współpracy i wyznaczają jakość naszych relacji. Z wrażliwością i empatią reagujemy na ludzkie potrzeby. Uruchomiona przez nas akcja „Jesteśmy Razem”, pokazuje jak aktywnie angażujemy się w działania pomocowe na terenach dotkniętych żywiołem powodzi. Setki tysięcy litrów bezpłatnego paliwa dla strażaków i służb ratunkowych, będących na pierwszej linii walki z powodzią, zbiórki funduszy i darów, wolontariat — to tylko część naszych działań, które mają charakter kompleksowy i długofalowy.

Chcemy pozytywnie wpływać na społeczeństwo, dlatego jednym z naszych aktualnych priorytetów jest stworzenie „Programu sprawiedliwej transformacji”, wspierającego społeczności lokalne i całe regiony w duchu zrównoważonego rozwoju i w oparciu o wiarygodny dialog społeczny.

Stawiamy na uczciwość, transparentność i profesjonalizm, które stanowią fundament etycznego prowadzenia biznesu. Udoskonalamy i rozwijamy naszą infrastrukturę etyczną. Składa się ona z wielu elementów m.in. z Kodeksu etyki, Rzecznika ds. etyki, Polityki ochrony praw człowieka, Polityki zarządzania konfliktem interesów, modelu zgłaszania i rozpatrywania pytań, wątpliwości, naruszeń wartości i zasad postępowania Grupy ORLEN. Wprowadziliśmy również Politykę ochrony sygnalistów, która zastąpiła funkcjonujący w spółce anonimowy system zgłaszania nieprawidłowości. Trwają prace nad Kodeksem odpowiedzialnej komunikacji w Grupie ORLEN. Dążymy także do opracowania i wdrożenia Polityki należytej staranności w zakresie zrównoważonego rozwoju, zanim przepisy dot. unijnej Dyrektywy CS3D będą miały zastosowanie.

Etyka musi mieć moc rzeczywistego kształtowania i normowania ludzkiej praktyki. Zwiększamy więc zaangażowanie pracowników w budowanie kultury organizacyjnej opartej na naszych wartościach oraz ujednolicamy system etyczny w całej Grupie ORLEN.