Łukasz Wejchert pozbył się ciasnego gorsetu prezesa Onetu i startuje z nowymi projektami biznesowymi z prędkością światła. W lutym uruchomił aplikację na komórkę iTaxi, potem był operator komórkowy Virgin Mobile i serwis podarunkowy Wrapp (jego start biznesmen przesunął na przyszły rok). Najważniejsze dopiero przed nim. Św. Mikołaj wyciągnie jutro z przepastnego worka Justtag — aplikację na telefony komórkowe.
— To jest moje ukochane dziecko biznesowe, najważniejszy projekt, jaki uruchamiamy w ramach Dirlango. Pracowaliśmy nad nim przez prawie rok — mówi Łukasz Wejchert.
Justtag to platforma dla programów lojalnościowych, zastępująca tradycyjne karty plastikowe. Skanujemy kod kreskowy i smartfon już wczytuje transakcję. Daje też możliwość zaszycia w niej tradycyjnych programów stempelkowych, gdzie klient zbiera kolejne wirtualne pieczątki, by uzyskać prezent. Jest spersonalizowana — klient sam wybiera, jakimi firmami i promocjami jest zainteresowany. Ma też funkcję prezentów — można kupić koledze piwo w pubie i wysłać mu informację na telefon komórkowy. Do odbioru zupełnie niewirtualnie. Taki sam mechanizm zadziała, gdy prezent chce użytkownikowi dać firma, na przykład za częste zakupy.
— Dodatkowo wprowadzona została nowa funkcjonalność w postaci SmartKarty, czyli mobilnej platformy komunikacyjnej między marką a klientem. Produkt ma być wygodny i użyteczny — mówi Łukasz Wejchert. Aplikacja Justtag będzie początkowo dostępna na smartfony z systemem operacyjnym Android, ale jeszcze w grudniu będą mogli z niej skorzystać również właściciele telefonów opartych na systemie iOS i Windows.
Pszczółka ma już prawie 600 firm
Podobny pomysł na biznes ma Michał Niemczycki, syn Zbigniewa Niemczyckiego. Pisaliśmy w połowie roku o Freebee, uruchomionej przez niego aplikacji na smartfony ułatwiającej korzystanie z programów lojalnościowych. Po kilku miesiącach ma już blisko 600 partnerów w całej Polsce.
— Jestem przekonany o wyczuciu biznesowym Łukasza i życzę mu sukcesów, a przede wszystkim wierzę w rynek aplikacji mobilnych, który w ostatnich miesiącach stał się bardzo dynamiczny w Polsce, w ślad za tym, co już od dawna dzieje się na Zachodzie. To pewne, że ciekawych rozwiązań w segmencie aplikacji mobilnych będzie pojawiać się coraz więcej. Freebee wyróżnia możliwość łatwego budowania programów lojalnościowych od podstaw, co zapewnia nam tak duże zainteresowanie również mniejszych firm — mówi Michał Niemczycki, wiceprezes zarządu New Media Ventures, twórcy Freebee.
— Freebee koncentruje się na mniejszych podmiotach. My działamy w innym segmencie, agregując możliwie szeroką gamę programów zarówno mniejszych, jak i większych. Rynek jest na tyle szeroki, że każdy znajdzie na nim miejsce — mówi Łukasz Wejchert. Platformę m-płatności z zaszytymi kartami lojalnościowymi uruchomił też gigant T-Mobile.
— MyWallet to znacznie więcej, bo to zarówno płatności (współpraca z kilkoma bankami), bilety, karty lojalnościowe. Zapowiedzieliśmy i podtrzymujemy, że jesteśmy otwarci na współpracę z różnymi partnerami, którzy chcą przystąpić do usług w ramach MyWallet. Obecnie prowadzimy rozmowy z kilkoma partnerami z różnych branż — mówi Andrzej Pomarański z PTC, operatora sieci T-Mobile.
Zagraniczna ekspansja w tle
Przenoszenie programów lojalnościowych na smartfony to biznes perspektywiczny, którym interesują się najwięksi światowi gracze, ale też — zdaniem ekspertów— trudno na nim zarobić.
— Zakładamy, że przez rok nie będziemy zarabiać na Justtag. Zanim rozszerzymy produkt o funkcje, które pozwolą nam na nim zarabiać, chcemy go dopracować — by klienci byli w pełni do niego przekonani i by była dostateczna ich liczba — mówi Łukasz Wejchert.
Na liście kilkudziesięciu partnerów Justtag są takie tuzy jak Multikino, Calvin Klein, Eventim, Converse i — oczywiście — Virgin Mobile. Ma też zaszyte karty partnerskie Sephory, Almy, Makro, Tesco, Orlenu, czy EMPiK. Najciekawsze w platformie Łukasza Wejcherta jest to, że jest ona bardzo pojemna. Można dodawać nie tylko marki, ale też różne funkcje. Na razie można obejrzeć promocje partnerów projektu Łukasza Wejcherta, w przyszłości prawdopodobnie będzie można z nich skorzystać, kupując je przez telefon komórkowy. Sposób na zarobek z Justtag to usprawnienie programów lojalnościowych poprzez wirtualne prezenty w postaci kontentu — kupując benzynę na stacji Orlenu, możemy dostać dwa filmy gratis do ściągnięcia z iplex.pl.
— Rozmawiamy już z potencjalnymi partnerami. Funkcjonalności medialne wprowadzimy w pierwszej połowie przyszłego roku — mówi Łukasz Wejchert. Ten produkt jest na tyle uniwersalny, że Łukasz Wejchert będzie mógł go uruchomić w innych krajach. — Do naszych drzwi pukają inwestorzy finansowi i strategiczni, którzy chcą dokapitalizować projekt. Ale na razie chcemy głównie skupić się na rozwoju produktu — mówi Łukasz Wejchert.