Luksus i kasa są w... państwie środka

Łukasz OstruszkaŁukasz Ostruszka
opublikowano: 2014-04-24 00:00

Chiny już dawno nie są motoryzacyjną prowincją, ale głównym celem czołowych producentów świata. Także tych, którzy oferują luksus

Detroit, Genewa, Paryż czy Frankfurt — te miasta fani motoryzacji wymieniają jednym tchem jako miejsca, w których organizowane są najważniejsze targi w branży. Jeśli ktoś do tej listy doda Pekin, nie popełni błędu.

ŻÓŁTA STRZAŁA: Audi wpakowało napęd hybrydowy do prototypu crossovera. Benzynowy silnik współpracuje z dwiema elektrycznymi jednostkami — łączna moc to ponad 400 KM. [FOT. ARC]
ŻÓŁTA STRZAŁA: Audi wpakowało napęd hybrydowy do prototypu crossovera. Benzynowy silnik współpracuje z dwiema elektrycznymi jednostkami — łączna moc to ponad 400 KM. [FOT. ARC]
None
None

Trwające show Auto China 2014 jest największą tego typu imprezą w Państwie Środka, a nie od dziś wiadomo, że kto nie liczy się w Chinach, ten skazany jest na agonię. Producenci samochodów dostrzegają ten trend i przywieźli do Pekinu ponad 1000 modeli, w tym kilka ważnych premier.

Debiutują tam prototypy takich marek, jak Mercedes, BMW czy Volkswagen. Ten ostatni przygotował na targi w Pekinie prawdziwą ofensywę modelową. Listę Volkswagena otwiera nowa propozycja należącej do niego marki Audi, która przywiozła do Chin model TT w wersji crossover.

Kilka lat temu nie do pomyślenia było, żeby małe sportowe coupe przekształcić w auto o walorach pojazdu terenowego, ale popyt na rynku na tego typu samochody rośnie. Volkswagen pokazał też odświeżoną wersję potężnego SUV-a o Touareg oraz coś dla amatorów mocnych wrażeń, czyli najmocniejszy model Golfa w historii koncernu. Auto ma pod maską 400 KM i przyspiesza „do setki” w niespełna cztery sekundy.

Niemcy zaskoczyli jednak głównie koncepcyjnym samochodem oznaczonym symbolem NMC, co jest skrótem pełnej nazwy New Midsize Coupe. Tym modelem Volkswagen wkracza na zupełnie nowe dla siebie terytorium. Zgrabne czterodrzwiowe coupe z segmentu C może rywalizować z Mercedesem CLA. Konkurent Volkswagena też nie próżnuje.

Mercedes-Benz Concept Coupe jest małym SUV-em z tyłem przypominającym coupe. Maszyna ma na celowniku BMW X6. Bawarczycy zaprezentowali pełny przepychu Vision Future Luxury, który jest zapowiedzią stylistyki przyszłych samochodów BMW. Nowe BMW przypomina BMW, bo projektanci zachowali charakterystyczny kształt osłony chłodnicy, ale zmienili mocno reflektory, które teraz są znacznie węższe. Luksus sączy się w tym roku ze stoisk pekińskich targów, ale nie ma w tym nic dziwnego.

Według raportu firmy konsultingowej McKinsey, Państwo Środka prześcignie USA i już w 2016 r. może być największym rynkiem dla samochodów klasy premium. Mercedes, BMW, Audi, a także Rolls-Royce, Bentley i inni patrzą więc na pęczniejące portfele bogatych Chińczyków i nie chcą zaniedbywać przyszłych klientów. Hale targowe w Pekinie znajdują się spory kawałek drogi od centrum miasta, ale mimo to, według obliczeń policji, każdego dnia show przyciąga 120 tys. osób.