M2M urośnie dzięki licznikom i domom

opublikowano: 16-07-2013, 00:00

Rynek automatycznej transmisji danych potroi się w ciągu pięciu lat. Telekomy mogą na tym skorzystać.

W 2017 r. wartość polskiego rynku machine to machine (M2M) będzie niemal trzykrotnie wyższa niż w 2012, kiedy wyniosła 190 mln USD (619 mln zł) — twierdzi firma analityczna IDC. Oznacza to, że lekko licząc, w 2017 r. sprzęt i usługi pochłoną 1,5 mld zł. To szansa dla firm telekomunikacyjnych, jednak aby z niej skorzystać, muszą poszerzyć horyzonty.

Zobacz więcej

FOT. sundstrom/RGB Stock

— M2M przynosi telekomom niskie marże i przychody. Znacznie lepiej radzą sobie integratorzy i producenci urządzeń. Obecnie udział transmisji danych w przychodach uzyskiwanych przez wszystkie firmy z M2M oscyluje w okolicach 10 proc. Jeśli nic się nie zmieni, będzie się zmniejszał. Telekomy mogą zarobić więcej, jeśli staną się dystrybutorami sprzętu lub całościowych rozwiązań — mówi Michał Własenko, analityk IDC.

Korporacyjny biznes…

M2M to łączność komórkowa między urządzeniami bez udziału człowieka. W Polsce rynek zdominowany jest przez rozwiązania typu business to business. Z systemów M2M korzystają firmy ochroniarskie i zarządzające dużymi flotami pojazdów. Dzięki M2M działają terminaledo obsługi transakcji kartami. Sektor energetyczny chce wykorzystać tę technologię przy tzw. inteligentnych licznikach energii, co ma być głównym bodźcem do rozwoju M2M w najbliższych latach.

— Trudno zgodzić się z tezą, że M2M rozwija się w Polsce słabo. Jednak bardzo optymistyczne wizje wykorzystania M2M we wszystkich możliwych miejscach, kreowane przez niektórych analityków i dostawców rozwiązań, nie znajdują jeszcze potwierdzenia w rzeczywistości. Rozwiązania M2M nie istnieją same dla siebie, ale w odpowiedzi na potrzeby klientów. Gdy takie potrzeby się pojawią, to zarówno operatorzy, jak i integratorzy, będą w stanie w krótkim czasie na nie odpowiedzieć — komentuje Bogdan Zytka, menedżer w Accenture Polska.

c3b39424-8c30-11e9-bc42-526af7764f64
Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

Zdaniem Michała Własenki, nadszedł czas na rozwój usług skierowanych na rynek masowy, a nie tylko do korporacji.

— W Wielkiej Brytanii rozwijają się ubezpieczenia telematyczne. Urządzenie instalowane w samochodzie przekazuje ubezpieczycielowi parametry jazdy, w wyniku czego kierowcy preferujący bezpieczny styl jazdy płacą mniej za polisę. W krajach Beneluksu popularne jest natomiast monitorowanie bydła — mówi Michał Własenko.

Już w 2009 r. polska firma Locatelo.com próbowała zorganizować monitorowanie czworonogów, dzieci, osób starszych oraz tych, którzy poruszają się po górach. Dziś nie ma po niej śladu. Jednak w marcu 2013 r. sieć telekomunikacyjna Orange uruchomiła serwis internetowy M2M City, przez który promuje niemal identyczne usługi, ale też sprzedaje w jednym pakiecie kamerę dozorową, transmisję danych i abonament w firmie ochroniarskiej.

…czeka domowa rewolucja

Największe zyski z rynku konsumenckiego mogą przynieść usługi tzw. inteligentnego domu.

— To dla operatorów telekomunikacyjnych wielka szansa. Dzięki nim mogą stać się dostawcami nie tylko niskomarżowej transmisji danych, ale kompletnych rozwiązań — zdalnego sterowania oświetleniem, ogrzewaniem, klimatyzacją. Najpierw jednak ktoś musi pokazać działający prototyp. Zanim da się na tym zarabiać, minie kilka lat. Nowinkami technologicznymi interesują się w pierwszej kolejności ludzie młodzi, których nie stać, by dorzucić kilkadziesiąt tysięcy złotych za mieszkanie w inteligentnym domu — komentuje Michał Własenko. Pionier już jest.

— Będziemy próbowali zrobić taki eksperyment — dom na pokaz, żeby społeczeństwo mogło się zorientować, jak to wygląda — zapowiedział na początku roku Zygmunt Solorz-Żak, właściciel Polkomtela, operatora sieci Plus.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Kosiński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu