Magazyn można dopasować do wielkości firmy

Marta Sieliwierstow
opublikowano: 13-07-2010, 00:00

Małe przedsiębiorstwa, które potrzebowały niewielkich magazynów, miały marne szanse na ich wynajęcie. To się zmienia.

Małe przedsiębiorstwa, które potrzebowały niewielkich magazynów, miały marne szanse na ich wynajęcie. To się zmienia.

Na rynku magazynowym coraz popularniejsza staje się budowa niedużych obiektów biurowo-magazynowych (Small Business Units), które mają umożliwić mniejszym najemcom otworzenie punktów dystrybucji bądź sprzedaży na terenie większych miast i aglomeracji.

Małe jest droższe

— Głównym atutem takich obiektów jest atrakcyjna lokalizacja, dobra komunikacja z centrum miasta i trasami wylotowymi oraz bliskość transportu publicznego. Takie obiekty wyróżniają się też ciekawszą od standardowych magazynów architekturą. Bo dla ich najemców oprócz funkcjonalności, ważny jest też wygląd budynku, w którym powinno być miejsce na reprezentacyjne biuro wysokiej klasy — ocenia Maciej Chmielewski, partner w dziale powierzchni przemysłowych i magazynowych Colliers International.

Minimalna powierzchnia, jaką można wynająć w obiektach Small Business Units (SBU), to 300 mkw. W tzw. tradycyjnych magazynach ten limit wynosi około 2,5 tys. mkw. Jednak ze względu na położenie SBU na obszarach największych miast, należy liczyć się z wyższym kosztem wynajmu niż w przypadku pozamiejskich, dużych magazynów. Wynika to zarówno z wyższych cen gruntów w miastach, jak i z wyższego kosztu realizacji inwestycji.

Zaczął się wysyp

W Polsce jest już kilka projektów typu Small Business Units, m.in. Ideal Idea Park i Żerań Park II w Warszawie oraz Parkridge Business Centre w Łodzi.

— O ile w poprzednich latach obserwowaliśmy popyt głównie na duże parki dystrybucyjne, o tyle teraz inwestorzy dostosowują nowe projekty do aktualnych wymagań najemców i coraz częściej decydują się na budowę mniejszych budynków przystosowanych do jednoczesnego pełnienia funkcji biurowych i magazynowych — dodaje Chmielewski.

Obecnie m.in. Panattoni i Segro projektują SBU w różnych miastach. Jeszcze w lipcu Segro ma zacząć budowę Small Business Units w Łodzi. Budynek powstanie na terenie już działającego centrum logistycznego Tulipan Business Park, będzie miał 3 tys. mkw. (powierzchnia magazynowa i biurowa). Budowa potrwa około sześciu miesięcy.

— Koszty budowy takiego obiektu są wyższe o około 15 proc. od tradycyjnego magazynu — wyjaśnia Waldemar Witczak, menedżer regionalny Segro Poland.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Sieliwierstow

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy