Mają kompetencje, ale nie wierzą w siebie

opublikowano: 31-07-2019, 22:00

Mężczyźni znacznie wyżej oceniają wpływ kobiet na rozwój sektora finansowego niż one same — wynika z najnowszych badań.

Społeczne uwarunkowania hamują rozwój karier kobiet na rynku finansowym — twierdzą autorzy tegorocznej ankiety, w której na ten temat wypowiedzieli się też mężczyźni. Nie uczestniczyli oni w pierwszej edycji badania „Kobiety w finansach”. Teraz jednak prowadzący je Antal i CFA Society Poland wraz z Bankiem BPH, partnerem raportu, uznali za konieczny udział reprezentantów różnych płci.

— Dzięki udziałowi respondentów zróżnicowanych pod kątem płci zyskujemy pełniejszy obraz kariery zawodowej kobiet w naszym kraju — wyjaśnia Monika Grabek, dyrektor wykonawczy w CFA Society Poland.

Jak mówi, mężczyźni i kobiety inaczej odpowiadają na te same kwestie związane z rozwojem zawodowym, aktualną sytuacją na rynku pracy i oczekiwanymi zmianami.

— Kobiety bardziej pesymistycznie oceniają rozwój własnej sytuacji zawodowej, podczas gdy z punktu widzenia mężczyzn rynek pracy może sprzyjać kobietom — komentuje Monika Grabek.

Z badania wynika, że dla 91 proc. ankietowanych kobiet kariera jest ważna lub bardzo ważna. Jednocześnie aż 94 proc. respondentów wskazuje na istnienie w sektorze finansowym barier mających wpływ na rozwój kariery zawodowej pań. Główne tzw. zewnętrzne przeszkody leżą w ograniczeniu ich do tradycyjnej roli żon i matek, na co wskazało 34 proc. badanych, dającej się odczuć solidarności mężczyzn (27 proc. wskazań) i pomijaniu kobiet przy awansach (26 proc.). Niemniej 78 proc. badanych zauważa poprawę sytuacji kobiet na rynku pracy w sektorze finansowym. 68 proc. respondentów deklaruje, że kobiety są w zarządach ich spółek, a według 87 proc. zajmują one w ich firmach stanowiska na szczeblu wyższej kadry menedżerskiej.

Tymczasem jednak tylko 28 proc. ankietowanych uważa, że pełnią one strategiczną rolę na rynku pracy, rozumianą jako szeroko pojęte oddziaływanie na kierunki i sposób rozwoju podmiotów w sektorze finansowym. Przy czym mężczyźni znacznie wyżej oceniają wpływ kobiet niż one same — na co wskazuje wyraźnie zróżnicowany wynik odpowiedzi na ten temat, wynoszący odpowiednio 46 i 17 proc. Brak wiary w siebie to według 37 proc. respondentów główna wewnętrzna przeszkodahamująca rozwój kariery zawodowej kobiet. Niewiele mniej głosów (36 proc.) zdobyła odpowiedź, że barierą jest brak odwagi formułowania i wyrażania własnych potrzeb. Natomiast na fasadową skromność, zgodnie z którą kobiety uważają, że nie wypada przedstawiać siebie samych w korzystnym świetle, wskazało 26 proc. badanych. Z raportu wynika, że czynniki wewnętrzne o charakterze społeczno-psychologicznym były w badaniu zaznaczane przez respondentów częściej niż zewnętrzne.

— Badanie pokazuje, że kobiety mają szanse być zauważone i awansować głównie tam, gdzie zarządy są różnorodne, rozumiejące płynące z tego korzyści i nie boją się przełamywać stereotypów. Jeśli nałożymy na to fakt, że firmy, w których kobiety pełnią kluczowe role, mają lepsze wyniki finansowe i są lepiej oceniane przez pracowników, jasno widać, że wspieranie rozwoju pań to temat niezmiernie istotny, mogący budować przewagę konkurencyjną firm — komentuje Małgorzata Romaniuk, wiceprezes Banku BPH.

59 proc. respondentów ocenia, że płeć wpływa na możliwość awansu. Jednocześnie co czwarty z badanych deklaruje, że jego firma nie wdrożyła wewnętrznych regulacji dotyczących polityki równych szans.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu