Majster nadal niezastąpiony

Monika Niewinowska
opublikowano: 20-06-2005, 00:00

Nowoczesne systemy edukacji pojawiają się jak grzyby po deszczu. Nic nie zastąpi jednak przekazywania wiedzy przez fachowców młodszym kolegom.

W ostatnich latach można było zaobserwować systematyczny wzrost znaczenia małych i średnich przedsiębiorstw w gospodarce narodowej. Postępuje on w stale zmieniających się warunkach ekonomicznych, które z kolei wywołują potrzebę stałego podnoszenia kwalifikacji pracowników i menedżerów. Naprzeciw tym wyzwaniom wychodzi Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL. Wykorzystać możliwości, które daje ten program, postanowiły Związek Rzemiosła Polskiego, Federacja NSZZ Przemysłu Lekkiego (członek Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych), Forum Związków Zawodowych, NSZZ Solidarność, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierowania (członek Konfederacji Pracodawców Polskich). Organizacje te opracowały wspólny projekt: „Modelowy system przystosowania kadr przedsiębiorstw do zmian strukturalnych w gospodarce”. Będzie on realizowany w latach 2005-07.

Bariera psychologiczna

Z obserwacji organizacji przedsiębiorców wynika, że wprowadzanie zmian, szczególnie tych głębokich, napotyka z reguły na dwie podstawowe bariery: finansową i psychologiczną.

— Wbrew pozorom przedsiębiorcom łatwiej uporać się z barierą finansową. Psychologiczna stanowi natomiast w wielu przypadkach poważniejszą przeszkodę, do pokonania której potrzebne są mocne impulsy — tak wewnętrzne, jak i zewnętrzne — uświadamiające potrzebę nowych wyzwań. Takim impulsem ma być realizowany przez nas projekt — mówią jego autorzy.

Zarządzanie wiedzą

Punktem wyjścia do rozważań na temat zarządzania wiedzą w firmie, jak również do pomysłów dotyczących nowych rozwiązań poświęconych m.in. nieformalnej edukacji zawodowej, jest system rzemieślniczej oświaty zawodowej.

— System nieformalnej edukacji zawodowej zakłada wykorzystywanie starszych, doświadczonych pracowników do przekazywania swoich doświadczeń i umiejętności młodszym kolegom. Przedsiębiorca, budując taki system, powinien w pierwszej kolejności zlokalizować wiedzę. Kolejnym etapem jest jej pozyskiwanie, rozwijanie oraz na ostatnim etapie jej rozpowszechnianie, wykorzystywanie oraz zachowywanie w przedsiębiorstwie — wyjaśniają realizatorzy projektu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Monika Niewinowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu