Małe firmy chcą podbijać świat

Sylwia WedziukSylwia Wedziuk
opublikowano: 2012-12-14 00:00

Rynek niemiecki bezkonkurencyjny

Coraz więcej naszych maluchów nie boi się nawiązywać współpracy z zagranicą. I dobrze tam sobie radzi.

None
None

Aż jedna trzecia małych przedsiębiorców nawiązała już współpracę z zagranicznymi rynkami, a 62 proc. planuje w najbliższej przyszłości nawiązać kontakty biznesowe z innymi państwami — wynika z badania portalu Firmy.net, przeprowadzonego na 2473 przedstawicielach małych firm. Przy tym wśród rynków europejskich największe powodzenie mają Niemcy — aż 58 proc. ankietowanych deklaruje współpracę z naszym zachodnim sąsiadem.

Na drugim miejscu znalazła się Wielka Brytania z 30 proc., na trzecim Czechy (23 proc.), następnie Włochy (19 proc.), Francja (17 proc.), Słowacja (15 proc.), Rosja (13 proc.) i Hiszpania (12 proc.). Najczęściej polscy przedsiębiorcy świadczą usługi zagranicznym klientom (45 proc.), 41 proc. sprowadza towary z zagranicy, a 34 proc. zajmuje się eksportem. Podwykonawstwa dla zagranicznych kontrahentów podejmuje się 15 proc. przedsiębiorców, natomiast 11 proc. bierze udział w zagranicznych targach.

Najczęściej małe firmy zdobywają klientów za granicą dzięki narzędziom internetowym. Jedna czwarta promuje się na zagranicznych stronach internetowych za pomocą takich narzędzi, jak: pozycjonowanie, Adwords, banery reklamowe czy katalogi firm.

Natomiast jedna trzecia przedsiębiorców w celu dostosowania się do wymagań międzynarodowego rynku inwestuje w obcojęzyczne strony internetowe. Najczęściej firmy mogą się pochwalić angielską wersją swojej witryny (90 proc.). Na drugim i trzecim miejscu znajdują się kolejno niemiecka (41 proc.) i rosyjska (19 proc.).

Popularne są również strony w językach: francuskim (6 proc.), włoskim (6 proc.), hiszpańskim (5 proc.), czeskim (5 proc.) i słowackim (4 proc.). Ankietowani zapytani o to, co ich zdaniem zapewnia sukces polskiej firmie za granicą, za najważniejsze uznali takie czynniki, jak: zbadanie rynku docelowego, żeby się dowiedzieć, czy jest zapotrzebowanie na dany produkt czy usługę, stworzenie konkurencyjnej oferty, wysoki poziom usług, skuteczne narzędzia marketingowe, reklama i dobre pozycjonowanie i obcojęzyczna strona internetowa. Ważna jest także wysoka kultura prowadzonego biznesu, zawieranie kontaktów i dobra platforma współpracy, a nawet certyfikaty i uprawnienia.