Małe, zwinne i cyfrowe. MSP stać na sukces

Puls Biznesu
opublikowano: 26-06-2018, 22:00

Transformacja cyfrowa dotyczy wyłącznie gigantów — to jeden z większych mitów wciąż funkcjonujących w świecie IT.

Tymczasem — według badań IDC przeprowadzonych na zlecenie firmy SAP — 39 proc. reprezentantów sektora MŚP na świecie przyznaje, że aktywne zaangażowanie w cyfrową gospodarkę jest dla nich kluczem do przetrwania na rynku.

ZARZĄDZAJ SKUTECZNIE:
ZARZĄDZAJ SKUTECZNIE:
Analizowanie i wykorzystywanie zdobytych informacji ułatwia podejmowanie optymalnych decyzji, a właściwe narzędzia znacząco to upraszczają — przekonywali Katarzyna Dulik, kierownik zespołu presales i marketingu w firmie Altab i Paweł Matejko, odpowiada za przygotowanie i realizację strategii rozwoju w firmie Altab.
Fot. Rafał Wojczal

Jednak w Polsce obiegowa opinia głosi, że odpowiedzialna polityka kosztowa małych i średnich przedsiębiorstw zmusza je do wyboru funkcjonalnych, choć z reguły mało elastycznych rozwiązań ERP czy CRM.

Na polskim rynku nie brak jednak przykładów na to, że również MŚP szukają możliwości zdobywania przewagi konkurencyjnej właśnie dzięki nowoczesnym technologiom. Z badań Ipsos MORI wynika, że 50 proc. polskich firm z sektoraMŚP planuje w najbliższym czasie zwiększenie wydatków na IT.

— Na bezpośrednich spotkaniach z klientami MŚP widzimy tkwiący w nich ogromny potencjał rozwojowy. Niektórzy z nich nadal są zaskoczeni, jak wiele rozwiązań IT jest dla nich dostępnych tu i teraz. Dobrym przykładem jest oprogramowanie SAP, które przez wiele lat uchodziło za dostępne wyłącznie dla wielkiego biznesu. Dziś 80 proc. naszych klientów to firmy z sektora MŚP. Technologia umożliwia im dostęp do wysokiej jakości pakietu rozwiązań, obejmującego niemal cały obszar działalności — mówi Jacek Lichoń, wiceprezes i dyrektor sprzedaży General Business w SAP Polska.

Nie bez powodu SAP Business One — produkt stworzony dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw — jest wykorzystywany w 60 tys. firm na świecie. Skutecznie usprawnia najważniejsze dla większości przedstawicieli sektora MŚP procesy: od zarządzania relacjami z klientami i dostawcami, przez sprzedaż, zakup, zarządzanie magazynem, produkcją i łańcuchem dostaw, po pełne operacje finansowo-księgowe. Na jego wdrożenie zdecydowała się np. firma Edu-Książka, czołowy dystrybutor publikacji językowych w Polsce. Obejmuje cztery punkty sprzedaży i centralny magazyn o powierzchni ponad 6 tys. mkw. Firma chciała usprawnić zarządzanie sprzedażą hurtową, szczególnie w wysokim sezonie. Obecnie z systemu korzysta na bieżąco blisko 40 osób. Wdrożenie umożliwiło Edu-Książce optymalizację procesów sprzedażowych i logistycznych, usprawnienie przepływu danych pomiędzy centrum dystrybucyjnym a księgarniami, a także przekrojowe raportowanie wyników i analizę przyszłych kroków biznesowych. SAP Business One sprawdza się także w mniejszych organizacjach, dając duże możliwości dostosowania do danej branży czy rodzaju działalności. Przychodnia Prestige Dent wykorzystuje go do planowania całego procesu leczenia stomatologicznego swoich pacjentów, jego kosztów i harmonogramu. Oprogramowanie ma blisko 20 użytkowników — czyli wszystkich pracowników firmy.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Wspomniane wyżej wdrożenia przeprowadziła firma Altab — jeden z czołowych partnerów SAP Business One w Polsce.

— Wśród wielu użytkowników Business One są zarówno liderzy swoich branż w sektorze MŚP, np. JMP Flowers, największy producent storczyków w Polsce, czy Delfarma — lider rynku importu równoległego, jak również stosunkowo małe oddziały wielkich firm, takich jak np. Lufthansa Global Business Services. Ich historie pozwalają nam obalać mit, że oprogramowanie SAP jest drogie i skomplikowane, a wdrożenie trwa wieki — mówi Paweł Matejko, prezes Altab.

— Na wielu firmach wrażenie robią intuicyjny interfejs i szybkość wdrożenia, które zamyka się średnio w kilku miesiącach. SAP Business One obejmuje swoim zakresem praktycznie wszystkie obszary działalności małych i średnich firm, co odróżnia go od mniej sprawdzonych rozwiązań. Co więcej, jest bardzo elastyczne i może harmonijnie rosnąć wraz z firmą — dodaje.

Technologia staje się coraz bardziej obecna w życiu MŚP. Według badań IDC, przeprowadzonych na zlecenie SAP, z rozwiązań CRM i business analytics korzysta już ponad jedna trzecia małych i średnich przedsiębiorstw na świecie. Większość firm, które wdrożyły nowe rozwiązania technologiczne, deklaruje odczuwalny wzrost produktywności. Wraz ze zwinnością charakterystyczną dla MŚP, transformacja cyfrowa otwiera przed tym sektorem ogromne możliwości rozwoju w najbliższych latach.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Puls Biznesu

Polecane