Małe, zwinne i cyfrowe. MSP stać na sukces

Puls Biznesu
26-06-2018, 22:00

Transformacja cyfrowa dotyczy wyłącznie gigantów — to jeden z większych mitów wciąż funkcjonujących w świecie IT.

Tymczasem — według badań IDC przeprowadzonych na zlecenie firmy SAP — 39 proc. reprezentantów sektora MŚP na świecie przyznaje, że aktywne zaangażowanie w cyfrową gospodarkę jest dla nich kluczem do przetrwania na rynku.

ZARZĄDZAJ SKUTECZNIE:
Zobacz więcej

ZARZĄDZAJ SKUTECZNIE:

Analizowanie i wykorzystywanie zdobytych informacji ułatwia podejmowanie optymalnych decyzji, a właściwe narzędzia znacząco to upraszczają — przekonywali Katarzyna Dulik, kierownik zespołu presales i marketingu w firmie Altab i Paweł Matejko, odpowiada za przygotowanie i realizację strategii rozwoju w firmie Altab. Fot. Rafał Wojczal

Jednak w Polsce obiegowa opinia głosi, że odpowiedzialna polityka kosztowa małych i średnich przedsiębiorstw zmusza je do wyboru funkcjonalnych, choć z reguły mało elastycznych rozwiązań ERP czy CRM.

Na polskim rynku nie brak jednak przykładów na to, że również MŚP szukają możliwości zdobywania przewagi konkurencyjnej właśnie dzięki nowoczesnym technologiom. Z badań Ipsos MORI wynika, że 50 proc. polskich firm z sektoraMŚP planuje w najbliższym czasie zwiększenie wydatków na IT.

— Na bezpośrednich spotkaniach z klientami MŚP widzimy tkwiący w nich ogromny potencjał rozwojowy. Niektórzy z nich nadal są zaskoczeni, jak wiele rozwiązań IT jest dla nich dostępnych tu i teraz. Dobrym przykładem jest oprogramowanie SAP, które przez wiele lat uchodziło za dostępne wyłącznie dla wielkiego biznesu. Dziś 80 proc. naszych klientów to firmy z sektora MŚP. Technologia umożliwia im dostęp do wysokiej jakości pakietu rozwiązań, obejmującego niemal cały obszar działalności — mówi Jacek Lichoń, wiceprezes i dyrektor sprzedaży General Business w SAP Polska.

Nie bez powodu SAP Business One — produkt stworzony dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw — jest wykorzystywany w 60 tys. firm na świecie. Skutecznie usprawnia najważniejsze dla większości przedstawicieli sektora MŚP procesy: od zarządzania relacjami z klientami i dostawcami, przez sprzedaż, zakup, zarządzanie magazynem, produkcją i łańcuchem dostaw, po pełne operacje finansowo-księgowe. Na jego wdrożenie zdecydowała się np. firma Edu-Książka, czołowy dystrybutor publikacji językowych w Polsce. Obejmuje cztery punkty sprzedaży i centralny magazyn o powierzchni ponad 6 tys. mkw. Firma chciała usprawnić zarządzanie sprzedażą hurtową, szczególnie w wysokim sezonie. Obecnie z systemu korzysta na bieżąco blisko 40 osób. Wdrożenie umożliwiło Edu-Książce optymalizację procesów sprzedażowych i logistycznych, usprawnienie przepływu danych pomiędzy centrum dystrybucyjnym a księgarniami, a także przekrojowe raportowanie wyników i analizę przyszłych kroków biznesowych. SAP Business One sprawdza się także w mniejszych organizacjach, dając duże możliwości dostosowania do danej branży czy rodzaju działalności. Przychodnia Prestige Dent wykorzystuje go do planowania całego procesu leczenia stomatologicznego swoich pacjentów, jego kosztów i harmonogramu. Oprogramowanie ma blisko 20 użytkowników — czyli wszystkich pracowników firmy.

Wspomniane wyżej wdrożenia przeprowadziła firma Altab — jeden z czołowych partnerów SAP Business One w Polsce.

— Wśród wielu użytkowników Business One są zarówno liderzy swoich branż w sektorze MŚP, np. JMP Flowers, największy producent storczyków w Polsce, czy Delfarma — lider rynku importu równoległego, jak również stosunkowo małe oddziały wielkich firm, takich jak np. Lufthansa Global Business Services. Ich historie pozwalają nam obalać mit, że oprogramowanie SAP jest drogie i skomplikowane, a wdrożenie trwa wieki — mówi Paweł Matejko, prezes Altab.

— Na wielu firmach wrażenie robią intuicyjny interfejs i szybkość wdrożenia, które zamyka się średnio w kilku miesiącach. SAP Business One obejmuje swoim zakresem praktycznie wszystkie obszary działalności małych i średnich firm, co odróżnia go od mniej sprawdzonych rozwiązań. Co więcej, jest bardzo elastyczne i może harmonijnie rosnąć wraz z firmą — dodaje.

Technologia staje się coraz bardziej obecna w życiu MŚP. Według badań IDC, przeprowadzonych na zlecenie SAP, z rozwiązań CRM i business analytics korzysta już ponad jedna trzecia małych i średnich przedsiębiorstw na świecie. Większość firm, które wdrożyły nowe rozwiązania technologiczne, deklaruje odczuwalny wzrost produktywności. Wraz ze zwinnością charakterystyczną dla MŚP, transformacja cyfrowa otwiera przed tym sektorem ogromne możliwości rozwoju w najbliższych latach.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Puls Biznesu

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Małe, zwinne i cyfrowe. MSP stać na sukces