MALTA DECOR CHCE PODWOIĆ PRODUKCJĘ
Poznańska spółka sprzeda w tym roku papier dekoracyjny za 250 mln zł
NA EKSPORT: W tym roku spółka zamierza sprzedać 45 tys. ton papieru. Większość, bo 60-70 proc., zostanie wyeksportowana do krajów Europy Zachodniej. Wzrost na krajowym rynku będzie raczej niewielki — mówi Agnieszka Zażembłowska, prokurent Malta Decor. fot. JA
Poznańska Fabryka Papieru Malta Dekor zamierza w tym roku zwiększyć produkcję prawie o 100 proc., co umożliwi jej sprzedaż papieru dekoracyjnego za 250 mln zł. Kosztem 600 mln zł firma uruchomiła nowoczesną linię produkcyjną. Do końca 2000 r. spółka chce zainwestować kolejne 12 mln zł.
Poznańska spółka Malta Decor jest jedynym w Polsce producentem bazowego papieru dekoracyjnego do produktów drewnopodobnych. W firmie zakończył się właśnie trwający ponad rok proces inwestycyjny.
Technologia i ekologia
Uruchomiona w maju nowoczesna linia do produkcji papieru kosztowała spółkę 300 mln DEM (ponad 600 mln zł). Dzięki tej inwestycji zdolność produkcyjna spółki wzrośnie jeszcze w tym roku do 46 tys. ton papieru, a produkcja bazowego papieru dekoracyjnego zwiększy się prawie o 100 proc.
W lutym 1999 r. Malta Decor zakupiła od włoskiej firmy Over Meccanica nowoczesną linię technologiczną do produkcji papieru.
— Podczas rozruchu maszyna produkowała około 45 m papieru na minutę. Obecnie ta wydolność zwiększyła się do 550 m na minutę. Możliwości tej linii technologicznej to prawie 700 m, czyli tyle, ile produkują inni producenci na świecie — mowi Michał Wrembel, szef produkcji Malta Decor.
Oprócz maszyny do produkcji papieru, część pieniędzy została zainwestowana w technologie pozwalające zminimalizować ilość odpadów, ekologiczną oczyszczalnię ścieków i kotłownię gazową. Dzięki temu zakład stał się jednym z najnowocześniejszych w tej branży w Europie.
Sprzedaż za 250 mln zł
Malta Decor produkuje wyłącznie na konkretne zamówienia, w których odbiorcy określają wszystkie parametry produktu. Odbiorcami około 40 proc. produkowanego w firmie papieru dekoracyjnego są najwięksi producenci płyt wiórowych w kraju: fabryki w Grajewie, Wieruszowie, Szczecinku, Żarach i Mielcu oraz drukarnie Inter Print, Masa Decor, Prisma Decor oraz wydzielona przed dwoma laty ze spółki firma Schattdecor w podpoznańskim Tarnowie Podgórnym.
— W 1999 r. spółka sprzedała 27 tys. ton papieru za 150 mln zł. W tym roku Malta Decor zamierza wyprodukować i sprzedać ponad 46 tys. ton papieru, dzięki czemu wartość pochodząca z jego sprzedaży wzrośnie do 250 mln zł — mówi Agnieszka Zażembłowska, prokurent Malta Decor.
Ten wzrost ma zostać osiągnięty przede wszystkim dzięki eksportowi, ponieważ znaczący wzrost na rynku krajowym jest raczej mało prawdopodobny. Na eksport, głównie do Niemiec, Austrii, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii oraz Portugalii, Belgii i na Łotwę, trafia około 60 proc. produkcji poznańskiej spółki.
Udział firmy w krajowym rynku bazowego papieru dekoracyjnego Agnieszka Zażembłowska ocenia na około 80 proc. Pozostałe 20 proc. papieru pochodzi z importu. Łączne zapotrzebowanie na tego typu papier na świecie wynosi około 500 tys. ton rocznie. Jeżeli firmie uda się zrealizować plany i wyprodukować w tym roku 46 tys. ton, spółka zaspokoi prawie 10 proc. światowego zapotrzebowania na ten produkt.
Planowane inwestycje
W najbliższym czasie Malta Decor planuje wybudowanie nowoczesnego magazynu wyrobów gotowych. Inwestycja rozpocznie się pod koniec tego roku i będzie kosztować 6 mln DEM (12 mln zł). Od 1999 r. zakład przygotowuje się do wprowadzenia zintegrowanego systemu zarządzania jakością ISO 14001. Starania o ISO pociągają za sobą działania na rzecz poprawy jakości środowiska przez doskonalenie technologii, racjonalne gospodarowanie surowcami energetycznymi i szkolenia pracowników.