Manufaktura stroi się w nowe piórka

opublikowano: 21-07-2019, 22:00

Oddana do użytku w 2006 r. łódzka galeria przechodzi gruntowny remont. Pochłonie 90 mln zł i potrwa półtora roku

Przebudowa łódzkiej Manufaktury, rozpoczęta wiosną, skończy się jesienią 2020 r. Mogłaby potrwać 4-5 miesięcy i kosztować o wiele milionów mniej, gdyby właściciel — Union Investment Real Estate i zarządca — Apsys Polska zdecydowali się na jej zamknięcie na czas remontu. Decyzja o funkcjonowaniu obiektu podczas prac budowlanych oznacza, że w dzień napotkamy w nim klientów w garniturach i sukienkach, a w nocy — robotników w kaskach, roboczych uniformach i ciężkich butach. Prace nie obejmują znajdujących się na terenie Manufaktury odrestaurowanych XIX-wiecznych budynków dawnej fabryki Izraela Poznańskiego.

W nowe wnętrze Manufaktury ma — w jak najbardziej dyskretny sposób — przenikać
przestrzeń i atmosfera zabytkowego rynku.
Zobacz więcej

PROJEKT:

W nowe wnętrze Manufaktury ma — w jak najbardziej dyskretny sposób — przenikać przestrzeń i atmosfera zabytkowego rynku. Fot. ARC

Więcej światła

Zmiany na rynku centrów handlowych dotyczą obecnie powiększenia powierzc hni gastronomicznej i rozrywkowej. Nowe obiekty są już w ten sposób projektowane, a istniejące — przebudowywane. Manufaktura takich zmian raczej nie potrzebuje (choć zyska 1000 m kw. dzięki nowej aranżacji wejść do galerii), jednak chce się dostosować do oczekiwań dzisiejszego klienta.

— Wprowadzane w najnowszych centrach proporcje przestrzeni handlowej i rozrywkowej odpowiadają trendom zapowiadanym już pod koniec pierwszej dekady XXI wieku. Manufaktura zastosowała te wzorce, a właściwie je tworzyła. Klienci mają do dyspozycji kilkadziesiąt lokali gastronomicznych wokół rynku Manufaktury, oficjalnie nazwanego Rynkiem Włókniarek Łódzkich oraz strefę gastronomiczną w samej galerii z 10 restauracjami typu fast food. Szczycimy się również jedną z największych ofert kulturalno-rozrywkowo-edukacyjnych — mamy m.in. kino, teatr, muzea, kręgielnię, szkoły tańca i języków obcych, kasyno, ściankę wspinaczkową, klub fitness, discovery centre, a także powierzchnię biurową i największy hotel w regionie — mówi Sławomir Murawski, dyrektor Manufaktury z ramienia Apsysu Polska, firmy zarządzającej obiektem.

Galeria wymaga poprawek, bo 15 lat na rynku to trzy generacje obiektów znacznie różniących się od siebie wyglądem i funkcjonalnością. Dla najemców ważna jest dziś np. widoczność ich ekspozycji poprzez zastosowanie jak największych przeszklonych witryn. Witryny na pierwszym piętrze Manufaktury mają niespełna 4 m wysokości — zdecydowano się na ich podwyższenie o metr. Jak obliczono, podczas remontu wymienione zostanie 2,5 km witryn. Zmieni się również szklana fasada głównego wejścia od strony rynku. Ideą architektów z firmy SUD Architectes była likwidacja bariery między częścią zabytkową a wnętrzem galerii.

Inne zmiany polegają głównie na poprawie komfortu — wprowadzeniu światła dziennego przez duży świetlik w dachu oraz przebudowie strefy restauracyjnej. Poprawi się akustyka, klimatyzacja i wentylacja, pojawią się kolorowy wystrój, zieleń, wygodne meble i ekrany LED-owe. Nowa aranżacja food courtu ma na celu zwiększenie poczucia intymności w porównaniu z dzisiejszym open space’em. W całej galerii oświetlenie zostanie zmienione na bardziej energooszczędne i wydajne.

65937540-8c2f-11e9-bc42-526af7764f64
Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

— Dzisiejsze centra handlowe konkurują nie tyle o pieniądze, ile o czas klientów — i nie tylko między sobą, ale też z ofertą dostępną w internecie. Dla nas opinia klientów była kluczowa, dlatego decyzja, co i jak zmienić, była poprzedzona szczegółowymibadaniami. Na ich podstawie mocno postawiliśmy na ofertę dla dzieci — m.in. budujemy plac zabaw oparty na idei historycznie bliskiego nam krosna — mówi Sławomir Murawski.

Konkurencja

Na łódzkim rynku działa 17 centrów handlowych o łącznej powierzchni 566,6 tys. m kw., z których największe są Manufaktura i Port Łódź — oba powyżej 100 tys. m kw. Z danych firmy Colliers International wynika, że nasycenie powierzchnią handlową wynosi w Łodzi 588 m kw. na 1 tys. mieszkańców. Nowością w aglomeracji jest oddana w pierwszym półroczu 2019 Tkalnia Pabianice (12 tys. m kw.).

— Manufaktura jest wyjątkowa za sprawą historii tego miejsca. To była pierwsza rewitalizacja obiektów poprzemysłowych dla celów komercyjnych. Wcześniej je rozbierano i budowano nowe. Dopiero nasz sukces pokazał, że odnawianie starych obiektów daje właścicielowi premię w postaci autentycznej i oswojonej przez mieszkańców przestrzeni, z którą wiążą się historie i emocje z przeszłości — podkreśla Sławomir Murawski.

OKIEM EKSPERTA

Galerie potrzebują igrzysk

AGNIESZKA WINKLER, ekspert ds. strategii i rozwoju projektów handlowych w firmie Colliers International

Przebudowa nieruchomości handlowych ma sprawić, że klienci będą mieli powód jak najczęściej do nich wracać i jak najdłużej tam przebywać. Z badań wynika, że czas przekłada się na wyniki sprzedażowe. Dlatego powiększa się powierzchnia pełniąca funkcję niehandlową — rozrywkową, gastronomiczną, sportową i usługową. Z nowymi wyzwaniami najlepiej radzą sobie dominujące centra regionalne, które mają przestrzeń na wprowadzenie wielofunkcyjności i zróżnicowanej oferty, oraz mniejsze centra osiedlowe, które rozbudowują ofertę o usługi poszukiwane przez klientów z sąsiedztwa. Łódzka Manufaktura należy do dominujących centrów o zasięgu regionalnym i zmienia się zgodnie z najnowszymi trendami. Równocześnie ze względu na architekturę, zagospodarowanie przestrzeni i wartość historyczną związaną z tym miejscem jest to obiekt jedyny w swoim rodzaju, przyciągający nawet przyjeżdżających do Łodzi turystów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Berłowski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu