Marka Tyskie nie dała odebrać sobie pozycji lidera rynku piwa

Paweł Mazur
opublikowano: 2001-11-15 00:00

Pięć liczących się marek opanowało w sierpniu i wrześniu prawie 47 proc. detalicznej sprzedaży piwa. Na pozycji lidera utrzymuje się Tyskie.

Z cyklicznych badań rynku, prowadzonych przez firmę badawczą AC Nielsen, wynika, że najlepiej sprzedające się piwa, czyli Tyskie, Żywiec, Warka, Lech i Okocim, reprezentujące trzech największych producentów piwa w Polsce, opanowały w sierpniu i wrześniu tego roku prawie 47 proc. rynku detalicznej sprzedaży.

Na pierwszym miejscu uplasowało się, tradycyjnie już, Tyskie, produkowane przez Kompanię Piwowarską, której właścicielem jest południowoafrykański SAB. Udział tej marki wyniósł 16,7 proc. Na drugim miejscu utrzymuje się marka Żywiec, sztandarowy produkt grupy Żywca, spółki kontrolowanej przez Heinekena. Jego udział w sierpniu i wrześniu wyniósł około 9,5 proc.

Dobra ostatnio sprzedaż piwa marki Warka zaowocowała zwiększeniem jej udziałów, które w tym czasie wyniosły 9,1 proc., co przełożyło się na trzecie miejsce. Czwartą pozycję zajmuje marka Okocim — z 5,9-proc. udziałem w sprzedaży, piąte zaś — Lech, drugie piwo Kompanii Piwowarskiej, w skład której wchodzą browary z Poznania i Tychów. Jego udział wyniósł 5,7 proc. Do piw liczących się w sprzedaży zaliczyć można jeszcze markę Tatra, której udział w rynku sięga 3,3 proc., oraz Królewskie z 2,1-proc. udziałem. Badania AC Nielsen nie uwzględniają, tradycyjnie, sprzedaży gastronomicznej.

W porównaniu z wynikami sprzedaży detalicznej w sierpniu i wrześniu 2000 r. nie zaszły rewolucyjne zmiany w czołówce. Rok temu na pozycji lideraznajdowało się również piwo Tyskie, z podobnym jak w tym roku 16,7-proc. udziałem. Żywiec stracił około 2,5 proc., Lech około 1,5 proc., oddając przez to pozycję na piwnym podium. Jedyną marką z pierwszej czwórki brandów, po które najchętniej sięgają piwosze, i która poprawiła pozycję, jest Warka. Jej udział w sprzedaży detalicznej wynosił w roku ubiegłym (sierpień-wrzesień) 7,6 proc., by w analogicznych miesiącach tego roku wzrosnąć do 9,1 proc. Stratę, choć nieznaczną, zanotował Okocim, kontrolowany przez Carls-berga, którego udział w sprzedaży detalicznej w sierp- niu i wrześniu 2000 r. wynosił 6,3-proc., podczas gdy w analogicznych miesiącach tego roku — około 5,9 proc. Dla obserwatorów rynku nie jest zaskoczeniem słaba pozycja piwa EB, które w roku ubiegłym miało o blisko 1,3 proc. więcej rynku niż w sierpniu i wrześniu roku bieżącego.