Markety biją się cenami

opublikowano: 20-06-2021, 20:00

Ceny podstawowych produktów w marketach i dyskontach mimo rosnącej inflacji są wyraźnie niższe niż rok wcześniej. Sieci mocno konkurują na promocje

Wszędzie jest drożej, więc niektóre zakupy można zrobić taniej. Według danych GUS w maju ceny towarów i usług konsumpcyjnych wzrosły o 4,7 proc. W przypadku żywności i napojów bezalkoholowych wzrost był niższy - wyniósł 1,7 proc. Tymczasem ceny 40 podstawowych produktów w największych sieciach marketów i dyskontów, analizowane przez ASM SFA (patrz ramka), w porównania do maja ubiegłego roku... spadły o prawie 5 proc. Natomiast w porównaniu do kwietnia niemal nie drgnęły.

Najdrożej, jak w każdej edycji przygotowywanego od 2019 r. zestawienia, było w internetowych sklepach spożywczych.

- U progu wakacji trwa w Polsce sezon na drożyznę. Z najnowszych danych GUS wynika, że obecnie mamy w kraju najwyższy wzrost cen od kilkunastu miesięcy, o 4,7 proc. w ujęciu rocznym. Nasze najnowsze analizy pokazują bardzo dużą rozbieżność cen żywności pomiędzy zakupami stacjonarnymi i przez internet. Wysokie ceny zakupów online mogą sprawić, że po wielu miesiącach przyzwyczajeń w najbliższym czasie klienci będą wybierać zakupy w placówkach stacjonarnych - mówi Patryk Górczyński, dyrektor zarządzający ASM SFA.

W porównaniu do maja ubiegłego roku ceny obniżyły niemal wszystkie sieci - poza Tesco i Kauflandem, w tym w niektórych obniżki były dwucyfrowe. To efekt narastającej cenowej i promocyjnej rywalizacji na rynku, na którą zwracali ostatnio uwagę rozmówcy „PB”.

- Dyskonty wróciły na ścieżkę wojny cenowej i prowadzą bardzo agresywną politykę promocyjną. To źle wpływa na cały rynek i pogarsza sytuację mniejszych graczy, którzy na taką politykę nie mogą sobie pozwolić - mówił Robert Rękas, prezes PSH Lewiatan.

ASM podaje, że w porównaniu do ubiegłego roku w podstawowym koszyku produktów tanieją chemia domowa i kosmetyki (o prawie 10 proc.) oraz używki i alkohol, a także produkty sypkie i mrożonki. Znacznie, bo o 11 proc., podrożały natomiast napoje bezalkoholowe.

„To może oznaczać, że konsumenci nadal znaczną część czasu spędzali w maju w swoich domach. Pandemia wymusiła gotowanie w domu (większy popyt np. na mrożonki), wspólne spędzanie czasu (zakup większej ilości alkoholu), co w efekcie mogło wpłynąć na obniżki cen wymienionych produktów” - wnioskuje ASM SFA.

Sprawdzanie koszyka

Raport „Koszyk zakupowy ASM SFA”, przygotowany przez specjalizującą się w świadczeniu kompleksowych usług wsparcia sprzedaży i outsourcingu ASM Sales Force Agency, opiera się na comiesięcznym porównaniu cen 40 często wybieranych przez Polaków markowych produktów w 10 kategoriach: chemia domowa wraz z kosmetykami, dodatki w rodzaju keczupu, mrożonki, nabiał, napoje, produkty tłuszczowe, słodycze, artykuły sypkie (np. zupki instant i czipsy), a także mięso, wędliny i ryby. Ceny sprawdzane są w pięciu placówkach każdej sieci w 12 dużych miastach: Warszawie, Gdańsku, Poznaniu, Katowicach, Krakowie, Łodzi, Lublinie, Szczecinie, Bydgoszczy, Białymstoku, Opolu i Jeleniej Górze.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane