Rynek marek własnych, czyli produktów sprzedawanych wyłącznie w jednej sieci handlowej, będzie w tym roku wart 44,4 mld zł. Według analiz firmy badawczej PMR, będzie o 6,6 proc. większa niż rok wcześniej. To też aż 10 mld zł więcej niż w 2012 r., ale eksperci podkreślają, że dynamika wzrostu rynku wyhamowuje, bo na początku dekady przekraczała 20 proc. Powód to przede wszystkim zmiany w asortymencie dyskontów, które odpowiadają za dwie trzecie sprzedaży marek własnych. Tak Biedronka, jak i Lidl stopniowo zmniejszają ich udział w całym asortymencie. W przypadku największej sieci handlowej w Polsce spadł on z 58 proc. w 2009 r. do około 50 proc. teraz.

„Nie oznacza to jednak, że liczba marek własnych w sieciach nie będzie rosnąć. Zwłaszcza supermarkety coraz mocniej stawiają na markę własną. Sieci, które znacznie zwiększyły ten asortyment, to m.in. Stokrotka, Polomarket, Piotr i Paweł czy Alma” — informuje PMR.