Marvipol chce wziąć Torpol

Kamil KosińskiKamil Kosiński
opublikowano: 2015-10-20 22:00

Synergii trudno się doszukać, ale deweloper ma nadmiar gotówki i może na transakcji skorzystać.

Wezwanie kontrolowanej przez Marvipol spółki Projekt 03 na jedną trzecią akcji Torpolu na pewno odbiega od praktyki takich operacji. Grupa Marvipol to deweloper mieszkaniowy, sprzedający również luksusowe samochody. Torpol buduje torowiska kolejowe. Trudno więc mówić o spodziewanych synergiach, co przyznaje nawet Mariusz Książek, szef i główny akcjonariusz Marvipolu.

Mariusz Książek, prezes Marvipolu
Fot: Marek Wiśniewski, Puls Biznesu

— Zgadzam się. Trudno mówić o synergiach między Torpolem a Marvipolem, jednak ich osiągnięcie nie decyduje o atrakcyjności tej inwestycji dla naszej spółki.

Zdecydowaliśmy się na inwestycję, ponieważ wysoko oceniamy kompetencje Torpolu w obszarze budownictwa kolejowego, jak również widzimy duży potencjał rynku infrastruktury kolejowej czy szerzej — szynowej — tak w Polsce, jak i w regionie — mówi Mariusz Książek.

O transakcji opinie analityków są bardzo różne. Najbardziej skrajne zakładają, że Marvipol działa jako pośrednik dla innego podmiotu, który w przypadku powodzenia wezwania odkupi akcje Torpolu. Główny akcjonariusz Marvipolu zapewnia jednak o długoterminowym zaangażowaniu w Torpol.

— Torpol w możliwej do przewidzenia perspektywie nie będzie narzekał na brak szans biznesowych, w czym chcemy go jako długoterminowy, strategiczny inwestor wspierać — zaznacza Mariusz Książek.

Biorąc te zapewnienia za dobrą monetę, analitycy uważają, że transakcja może być wentylem bezpieczeństwa dla Marvipolu. — Połączenie tak różnych firm, jak Marvipol i Torpol, to dziwny pomysł. Ale z drugiej strony może to być próba budowy drugiej nogi działalności grupy — zaznacza Adrian Górniak z DM BDM. Specjalista przypomina, że w czerwcu 2016 r. wygasa dotychczasowa umowa Marvipolu z Jaguarem Land Roverem.

O tym, czy współpraca będzie kontynuowana, Marvipol powinien dowiedzieć się do końca listopada 2015 r. Według analityka, model importerski, w jakim działa Marvipol, poza polską funkcjonuje tylko w Turcji, gdzie biznesem tym zajmuje się syn premiera, oraz w Szwecji. — Zakładam, że po uruchomieniu fabryki tuż za polską granicą Jaguar Land Rover zmieni zasady działania w Polsce — mówi Adrian Górniak. Według Marka Szymańskiego z Vestor DM dla oceny wezwania istotny jest moment ogłoszenia.

— Marvipol w ostatnich kwartałach znacząco poprawił swoją sytuację bilansową, obniżając dług netto ze 196 mln zł na koniec 2014 r. do 103 mln zł na koniec trzeciego kwartału 2015 r. Ze względu na wysoki poziom środków pieniężnych — 127 mln zł po pierwszym półroczu — spółka zapowiadała zakupy gruntów pod realizację kolejnych inwestycji mieszkaniowych. Jednak, prawdopodobnie ze względu na dużą konkurencję i wysokie ceny gruntów w Warszawie, zdecydowała się na zainwestowanie w akcje Torpolu.

W przypadku powodzenia wezwania istnieje ryzyko ograniczenia rozwoju działalności deweloperskiej spółki. Z drugiej strony wskazujemy na perspektywy rozwoju segmentu budownictwa kolejowego w Polsce w najbliższych latach oraz długoterminowy charakter inwestycji — komentuje Marek Szymański. Zapisy w wezwaniu będą przyjmowane od 6 do 20 listopada. 38 proc. akcji Torpolu ma TF Silesia. 8,71 proc. kontroluje PKO TFI, a nieco ponad 5 proc. NN TFI.