Na jakich filarach opiera się gospodarka Malezji? Nor Aida Wasir: Mamy aż 12 narodowych kluczowych obszarów. Wśród nich m.in. turystykę, rolnictwo, handel, branżę paliwową i energetyczną, medyczną, IT czy usługi finansowe. Jesteśmy również globalnym dostawcą oleju palmowego. Szukamy jednak nowych rynków zbytu, więc obok państw, z którymi współpracujemy od lat — Chin, Singapuru czy USA, rozwijamy nasze usługi eksportowo-importowe również w Europie.
Jakim partnerem handlowym dla Malezji jest Polska?
Według naszych rankingów, skala prowadzonego eksportu malezyjskich produktów i usług w Polsce plasuje Polskę na 8. miejscu w Europie pod względem osiągniętych obrotów. Jednocześnie Polska pozostaje najsilniejszym i bezkonkurencyjnym partnerem w regionie CEE, ze względu na największą siłę nabywczą w tej części Europy. Wierzymy, że kooperacja i handel między tymi dwoma krajami będzie się rozwijać.
Od kiedy biuro Malezyjskiej Agencji ds. Promocji Handlu MATRADE działa w Polsce i na czym polega jego działalność?
Polski oddział MATRADE powstał w Warszawie w połowie 2011 r. jako Biuro Handlowe Ambasady Malezji. Jesteśmy po to, by wspierać malezyjskich eksporterów, a więc ułatwiamy ich przyjazd do Polski oraz promujemy ich produkty i towary. To oczywiście działa w drugą stronę — w ten sam sposób pomagamy polskim firmom znaleźć rynki zbytu w Malezji. W tym celu organizujemy liczne spotkania od kameralnych po duże imprezy z udziałem władz polskich, jak również malezyjskich. Ostatnie malezyjskie wydarzenie to Seminarium nt. Malezyjskiego Oleju Palmowego zorganizowane 18 września 2015 r. w Hotelu Marriott, skierowane do branży spożywczej, ale nie tylko. Seminarium było znaczącym sukcesem, wzięło w nim udział ponad 250 uczestników, a także przedstawiciele polskiego sektora rządowego.
Jakie są najważniejsze wydarzenia przygotowywane dla MATRADE?
Co roku w kwietniu organizujemy Międzynarodowe Targi MIHAS (Malaysia International Halal Showcase), przeznaczone dla branży żywnościowej, gastronomicznej, hotelarskiej oraz sektora bankowego. MATRADE zapewnia polskim importerom bezpłatny transport i zakwaterowanie, a także organizuje spotkania biznesowe — przed przyjazdem do Malezji każda firma informuje nas, z kim chce się spotkać lub co zobaczyć, a my się tym zajmujemy. I to jest nasze najważniejsze przedsięwzięcie, chociaż pomagamy w organizacji wielu innych imprez. Na przykład ułatwiamy spotkania b2b polskich i malezyjskich firm podczas Targów Morskich i Lotniczych LIMA (The Langkawi International Maritime And Aerospace Exhibition), Międzynarodowych Targów Zielonych Technologii i Produktów Ekologicznych (The International Greentech & Eco Products Exhibition and Conference) czy konferencji organizowanej przez Stowarzyszenie Prywatnych Szpitali w Malezji (Association Of Private Hospitals Of Malaysia (APHM) International Healthcare Conference & Exhibition), gdzie odbywają się spotkania eksporterów i importerów rozwiązań medycznych. Organizujemy misje gospodarcze dla polskich firm również podczas Międzynarodowych Targów Handlu Malezyjskiego — International Trade Malaysia (INTRADE 2015) — dedykowanych branży modowej i kosmetycznej. W sumie, w latach 2012-15 MATRADE zrekrutował 47 importerów z Polski, którzy brali udział w misjach zakupowych organizowanych zarówno przez MATRADE, jak i przez inne rządowe agencje, z którymi MATRADE współpracuje. Jednak najwięcej biznesowych spotkań aranżujemy w Polsce. Zapraszamy na nie malezyjskie firmy z różnych obszarów gospodarczych. Spotkania biznesowe pozwalają obu stronom lepiej ocenić wzajemne możliwości inwestycyjne oraz poznać kulturę i obyczaje. Najbliższe takie wydarzenie planujemy 17 listopada. Wówczas polskie firmy dowiedzą się o korzyściach inwestycji w Malezji, nie tylko w Kuala Lumpur, lecz również np. w regionie Penang, w którym działa m.in. wiele spółek z branży elektrycznej i elektronicznej. Generalnie pomagamy firmom, zarówno malezyjskim, jak i polskim, rozpocząć współpracę. A początki są trudne, zwłaszcza w obszarze MSP. Czasami problemy pojawiają się już na etapie wiarygodności adresów stron www czy skrzynek e-mailowych. MATRADE weryfikuje autentyczność danej spółki, czy to w Polsce, czy za granicą.Zapewniamy również pomoc w zorganizowaniu obsługi prawnej bądź znalezieniu odpowiedniego kontrahenta.
Czy trudno Malezyjczykom kooperować z Polakami?
Gdy otwieraliśmy nasze biuro w Warszawie zauważyliśmy, że Polacy niewiele wiedzą o Malezji. I na tym polegała podstawowa trudność — jak przekonać kogoś do handlu z krajem, którego się nie zna? Zaczęliśmy więc spotykać się z polskimi spółkami i wyjaśniać, na czym opiera się handel w Malezji i jakie produkty można w naszym kraju kupić. Dziś współpracujemy z różnymi polskimi organizacjami zrzeszającymi przedsiębiorców, co ułatwia nam dotarcie do wielu ciekawych firm, a świadomość Malezji na rynku polskim rośnie.
A co powinno zachęcić Polaków do działania w Malezji?
Malezja jest wielce konkurencyjnym krajem, potęgą regionalną, idealną bazą dla inwestycji i działalności gospodarczej. Udowadnia to wiele międzynarodowych rankingów. Np. zajmujemy 5. miejsce na świecie pod względem ochrony małych przedsiębiorców. Kuala Lumpur znajduje się na 4. pozycji na liście najlepszych destynacji zakupowych. Zgodnie z raportem Banku Światowego Malezja zajmuje także 18. miejsce w globalnym rankingu łatwości prowadzenia działalności gospodarczej.
Biuro Handlowe Ambasady Malezji MATRADE ul. Złota 59, 00-120 Warszawa
☎ +48 22-222-17-71 e-mail: [email protected] www.matrade.gov.my