Mazowsze ma własną kolej

Agata Hernik
opublikowano: 17-01-2008, 00:00

Zakończył się proces usamorządowienia Kolei Mazowieckich. Czas na inwestycje.

Zakończył się proces usamorządowienia Kolei Mazowieckich. Czas na inwestycje.

Samorząd Województwa Mazowieckiego podpisał w zeszłym tygodniu umowy zakupu 5 proc. udziałów w spółce Koleje Mazowieckie z PKP Przewozy Regionalne. Województwo odkupiło też 184 pociągi typu EZT, dzierżawione do tej pory od PKP PR.

Kiedy Koleje Mazowieckie powstawały, ich udziałowcami były samorząd województwa i PKP Przewozy Regionalne. Spółka nie miała własnego taboru, więc dzierżawiła go od PKP PR. Wkrótce tabor stał się kością niezgody między udziałowcami, a nad Kolejami Mazowieckimi zawisło widmo bankructwa. Miesięczna opłata wynosiła 1,5 mln zł, co w skali roku dawało 18 mln zł. Samorząd liczył, że PKP PR wniosą w końcu tabor do spółki aportem. Jednak tak się nie stało.

W listopadzie PKP PR uzyskały zgodę ministra skarbu na sprzedaż swojej części udziałów. W grudniu prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał zgodę na wykupienie przez samorząd taboru. Droga do podpisania umów stanęła otworem. Mazowsze odkupiło od PKP PR ich 5 proc. udziałów za prawie 1,2 mln zł, czyli 550 zł za jeden udział. Teraz planuje duże inwestycje.

W tegorocznym budżecie województwa mazowieckiego czeka 152,5 mln zł, zarezerwowanych na zakup 11 pociągów typu push-pull. Wyłoniona w przetargu firma Bombardier Transportation ma wyprodukować i dostarczyć do końca listopada 2008 r. 11 nowych wagonów sterowniczych i 26 wagonów środkowych. Aglomerację warszawską ma obsługiwać 20 nowych pociągów typu EZT, których zakup jest uwzględniony w Regionalnym Programie Operacyjnym Mazowsza.

W tym roku Koleje Mazowieckie odbiorą 10 pociągów EZT typu Flirt. Na ten cel samorząd województwa przeznaczył 222 mln zł.

W ślady Mazowsza zamierzają iść kolejne województwa. Wciąż nie ruszyły Koleje Wielkopolskie, chociaż władze samorządowe zapewniają, że rozmowy z PKP PR są na ukończeniu. Pod koniec zeszłego roku sejmik województwa dolnośląskiego podjął uchwałę o utworzeniu spółki Koleje Dolnośląskie. Przy tym władze województwa dolnośląskiego od razu staną się jedynym udziałowcem spółki.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Agata Hernik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu