MCI już ma 55 proc. eSky’a

Małgorzata GrzegorczykMałgorzata Grzegorczyk
opublikowano: 2022-06-02 20:00

Fundusz zakończył proces inwestycyjny i liczy, że turystyczna spółka będzie mieć dobry rok. Na razie ruszyła rekrutacja informatyków.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Ile fundusz MCI zainwestował w eSky’a
  • Czy jest możliwe, że ta kwota urośnie
  • Ilu informatyków chce zatrudnić spółka
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

W lutym MCI ogłosił, że jego fundusz MCI.EuroVentures 1.0. kupi za 157 mln zł 55 proc. akcji eSky’a, internetowego biura podróży (OTA), które sprzedaje bilety lotnicze ponad 1 tys. linii lotniczych i umożliwia rezerwacje 1,3 mln hoteli i apartamentów, a także wynajem aut oraz zakup ubezpieczeń podróżnych. Z końcem maja partnerzy po spełnieniu wszystkich wymogów biznesowych i regulacyjnych sfinalizowali umowę. Założyciele eSky’a: Łukasz Habaj, Łukasz Kręski i Piotr Stępniewski pozostają na dotychczasowych stanowiskach, odpowiednio: prezesa i członków rady nadzorczej. Nadal otwarta pozostaje opcja dalszego dokapitalizowania spółki kwotą 100 mln zł, która może zostać przeznaczona na rozwój. Będą to albo akwizycje, jeśli pojawią się interesujące podmioty, albo dalszy rozwój organiczny, jeśli nie będzie takich możliwości.

- Od zawarcia umowy do zamknięcia transakcji udało nam się lepiej poznać spółkę, jej zarząd oraz założycieli. Utwierdziliśmy się w przekonaniu, że Grupa eSky ma wszystkie potrzebne narzędzia, aby wkrótce wstrząsnąć branżą. Wyniki znacząco przekraczają budżet, mimo że spółka rozpoczęła intensywny i szeroko zakrojony proces inwestycyjny i rekrutacyjny - mówi Michał Górecki, dyrektor inwestycyjny w MCI Capital.

Jest co robić
Jest co robić
Łukasz Habaj, współzałożyciel i prezes eSky’a, zapowiada wydatki na zwiększenie zespołu IT, marketing i ekspansję geograficzną.
PIOTR FURMAN

Udział sprzedaży eSky’a w krajach Europy Zachodniej wyniósł w 2021 r. 38 proc., w Europie Środkowej i Wschodniej 26 proc., a w USA 11 proc. (w 2021 r. wzrost o 54 proc. r/r).

- Obecnie pracujemy nad wzmocnieniem struktur, zespołów i procesów. Wysoka jakość obsługi oznacza dziś nie tylko dostępność infolinii, ale przede wszystkim zautomatyzowane procesy, możliwość dokonywania samodzielnych zmian w rezerwacji przez klientów i wdrażanie innowacyjnych rozwiązań systemowych - mówi Łukasz Habaj.

Dziś zespół technologiczny zlokalizowany w Katowicach zatrudnia niemal 90 osób.

- Chcielibyśmy do końca roku osiągnąć w dziale IT poziom przekraczający 120 osób. Koncentrujemy się na technologiach backendowych Microsoft.NET C# i frontendowych, m.in. Angular oraz inżynierów QA. Szukamy również deweloperów aplikacji mobilnych na platformach iOS i Android, a także inżynierów DevOps i SRE – mówi prezes eSky’a.

Zapowiada inwestycje w technologię, marketing i rozwój oferty, a także projekty motywacyjne i szkoleniowe.

Rynek sprzyja eSky’owi. Skift.com prognozuje, że w tym roku rezerwacje w kategorii OTA urosną o 40 proc. do poziomu sprzed pandemii. Agencja Eurocontrol szacuje, że do końca tego roku liczba lotów osiągnie poziom 96 proc. z 2019 r. W ostatnim tygodniu maja odnotowano wzrost o 2,5 proc. do 198 tys. lotów, co stanowi 86 proc. poziomu z 2019 r. Liczba wyszukiwań lotów w serwisach eSky’a urosła o 132 proc. r/r, a w Polsce było to aż 222 proc. W maju wskaźnik sprzedaży TTV (Total Transaction Value, czyli całkowita wartość transakcji) był wyższy niż w jakimkolwiek miesiącu 2021 r. i wyniósł 257 mln zł. W ubiegłym roku grupa miała sprzedaż TTV na poziomie 1,6 mld zł, a zysk operacyjny EBITDA wyniósł rekordowe w historii 61,9 mln zł.