MCI kupuje i stawia na handel on-line

Mariusz Gawrychowski
27-10-2011, 00:00

Po AVP i Kompan.pl MCI Management powiększył portfel o kolejną spółkę. Zainwestował w internetowy sklep IT — Morele.net.

Michał Pawlik i Radosław Stasiak, założyciele Morele. net, nie kryją się z mocarstwowymi planami rozwoju firmy. Dzięki wejściu do spółki MCI.TechVentures — jednego z funduszy z grupy MCI Management — w przyszłym roku chcą się stać liderem polskiego rynku handlu sprzętem komputerowym w sieci. MCI objął w spółce „znaczący mniejszościowy udział” (wartości transakcji nie podano).

Jak tłumaczy Michał Pawlik, prezes Morele.net, uzyskane pieniądze firma chce wykorzystać na zwiększenie kapitału obrotowego. Pozwoli jej to na zwiększenie sprzedaży i dalszy wzrost. Fundusz zakłada, że nie przekroczy w spółce 51 proc. udziałów.

— Chcemy, by Morele.net było tą spółką w naszym portfelu, która będzie wykorzystywała potencjał wzrostu rynku e-commerce w Polsce — deklaruje Sylwester Janik, wiceprezes MCI i zarządzający funduszem MCI.TechVentures. A ten, jego zdaniem, jest bardzo duży. Udział sprzedaży on-line w handlu detalicznym to obecnie 3 proc. wobec 10 proc. w Europie.

W Czechach ten udział jest jeszcze wyższy. To pokazuje, że e-commerce czeka na naszym rynku szybki rozwój. Ponadto samo Morele. net szybko rośnie. W ubiegłym roku dynamika sprzedaży wyniosła 69 proc., a przychody przekroczyły 74 mln zł. W 2009 r. było to 44 mln zł.

— Firma osiągnęła już zakładany na ten rok poziom przychodów — 110 mln zł. Przy takim poziomie sprzedaży należy oczekiwać wykorzystania efektu skali i działań, zmierzających do konsolidacji wokół niej rynku — mówi Sylwester Janik.

Tak szybki wzrost powoduje, że założyciele Morele. net są pewni swego i deklarują, że w przyszłym roku zdetronizują obecnego lidera sprzedaży internetowej sprzętu IT — giełdowego Komputronika. Michał Pawlik szacuje, że przychody firmy wyniosą co najmniej 160 mln zł, co ma jej pozwolić zająć pierwsze miejsce na rynku. Ponadto spółka ma utrzymywać rentowność na obecnym poziomie. Jej zysk w 2010 r. wyniósł 1,3 mln zł. Co na to Komputronik? Wojciech Buczkowski, jego prezes, twierdzi, że nie obawia się konkurencji ze strony Morele.net.

— Nasze przychody ze wszystkich kanałów sprzedaży w przyszłym roku przekroczą 1 mld zł. W rozmowach z dostawcami liczy się wartość generowanych obrotów — podkreśla prezes Komputronika.

Rozwój w Polsce to niejedyne plany Morele.net. Według Michała Pawlika, spółka może także rozwijać sprzedaż w innych państwach regionu. Pierwsze doświadczenia ma już za sobą — jest obecna na Ukrainie. Jednak decyzję na temat potencjalnych inwestycji zapadną w drugiej połowie przyszłego roku. MCI zapowiada, że możliwe jest budowanie synergii między Morele.net a innymi spółkami,w których jest obecna: ABC Datą i czeskim e-sklepem Mall.cz.

— Chcemy jednak utrzymać pełną konkurencję między tymi podmiotami — deklaruje Tomasz Czechowicz, prezes MCI. Dodaje, że inwestycja w Morele.net uświadomiła funduszowi, że ABC Data nie jest liderem wśród dystrybutorów, jeśli chodzi o tempo adaptacji do sprzedaży internetowej. Michał Pawlik twierdzi, że wyjście MCI ze spółki może nastąpić w ciągu 3-5 lat poprzez giełdę.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mariusz Gawrychowski

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Świat / MCI kupuje i stawia na handel on-line