Mecom zostanie w Polsce na dłużej

MEW
opublikowano: 14-03-2008, 00:00

Państwowy udziałowiec to niewygodny partner — uznał Mecom i będzie starał się o prywatyzację wydawcy „Rz”.

Państwowy udziałowiec to niewygodny partner — uznał Mecom i będzie starał się o prywatyzację wydawcy „Rz”.

Brytyjski Mecom ma dość koegzystencji z państwowym udziałowcem w Presspublice, wydawcy „Rzeczpospolitej”.

— „Rzeczpospolita” to jedna z nielicznych gazet w krajach demokratycznych, gdzie państwo ma udziały. Złożyliśmy ofertę kupna 49-procentowego pakietu poprzedniemu ministrowi skarbu i nadal podtrzymujemy zainteresowanie — mówi Truls Velgaard, prezes Presspubliki.

Z informacji „PB” wynika, że Mecom wysłał list do ministra skarbu, datowany 10 marca, w którym proponuje rozmowy w sprawie sprzedaży przez skarb państwa udziałów w Państwowym Wydawnictwie Rzeczpospolita, właścicielu 49 proc. Presspubliki, która obok „Rz” wydaje też „Parkiet” i „Życie Warszawy”. Firma kontrolowana przez Davida Montgomery’ego chce kupić akcje bezpośrednio od skarbu państwa, ale deklaruje też, że jest otwarta na inne rozwiązania. Truls Velgaard nie komentuje tych informacji, ale prezentuje podobne stanowisko.

— Jesteśmy otwarci na konstruktywne rozmowy — mówi prezes Presspubliki.

Aleksander Grad, minister skarbu, zapowiadał, że udziały w wydawcy „Rz” mogą być sprzedane na giełdzie jeszcze w tym roku. Zdaniem Mecomu, to nie jest złe rozwiązanie. Firmie Davida Montgomery’ego nie podoba się natomiast pomysł konsolidacji deficytowych często wydawnictw w PW Rzeczpospolita, która miałaby poprzedzić debiut giełdowy.

Brytyjski koncern dementuje plotki o możliwej sprzedaży Presspubliki, które pojawiają się jako pokłosie informacji o problemach firmy matki.

— Planowane przez Mecom wejście na rynek główny na londyńskiej giełdzie pociąga za sobą kosztowną i pracochłonną integrację grupy. Nie po to firma podejmuje tak duży wysiłek, by za chwilę sprzedawać akcje. Ponadto Polska to perspektywiczny rynek, dający duże możliwości rozwoju. Chcemy rozwijać „Rz”. Szukamy też możliwości rozwoju na rynkach lokalnych — mówi Truls Velgaard.

Przypomnijmy, że Mecom ma w Polsce Media Regionalne, właściciela 11 tytułów regionalnych. Całość działalności w Polsce przyniosła brytyjskiej firmie prawie 30 mln zł zysku operacyjnego przy 538 mln zł przychodów. Inwestor deklaruje, że z ubiegłorocznego wyniku nie wypłaci sobie tak wysokiej dywidendy, jak w roku poprzednim (która objęła też zyski z poprzednich lat).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MEW

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu