Media kreują poczucie zagrożenia

Wojciech Surmacz
opublikowano: 2000-04-20 00:00

Media kreują poczucie zagrożenia

Nasze bezpieczeństwo zależy od informacji

SUBIEKTYWIZM: Zdaniem Bolesława Stanejki, wicedyrektora Biura Koordynacji Służby Prewencyjnej Komendy Głównej Policji, poczucie bezpieczeństwa jest zawsze wynikiem bardzo subiektywnego postrzegania zagrożenia. fot. Borys Skrzyński

Istotny wpływ na naszą świadomość mają media i to one w dużym stopniu budują w nas poczucie zagrożenia. Oprócz pożytecznej funkcji informowania społeczeństwa o aktualnych wydarzeniach, coraz częściej same kreują przewagę przemocy w ludzkich umysłach.

Według Bolesława Stanejki, wicedyrektora Biura Koordynacji Służby Prewencyjnej Komendy Głównej Policji (BKSP KGP), poczucie bezpieczeństwa zależy od wielu czynników zewnętrznych działających na człowieka. Bardzo istotny wpływ na społeczeństwo mają obecnie media.

Białe Mercedesy

— Załóżmy, że w mediach pojawia się informacja o złodziejach, którzy na południu Polski kradną białe Mercedesy. Wiadomość obiega cały kraj i wszyscy właściciele takich samochodów zaczynają się bać. W ten sposób wzrasta w nich poczucie zagrożenia — tłumaczy Bolesław Stanejko.

Jak twierdzi Leszek Ciecholewski, prezes Instytutu Bezpieczeństwa Biznesu, duży wpływ na świadomość zagrożenia wśród Polaków mają takie zjawiska, jak brutalizacja życia i zuchwałe działania przestępców, itp.

— Moim zdaniem, media niepotrzebnie pokazują te zdarzenia w sposób tak brutalny. Za dużo w tych materiałach krwi, trupów, przemocy. Takie obrazki mają bardzo duży, negatywny wpływ na ludzką świadomość — przekonuje Leszek Ciecholewski.

W domu najlepiej

Nieco inaczej przedstawia się poczucie bezpieczeństwa w miejscu zamieszkania. Tam człowiek czuje się mniej zagrożony.

— Dlatego wskaźnik bezpieczeństwa w miejscu zamieszkania wygląda nieco inaczej, jest bardziej stabilny - tłumaczy wicedyrektor BKSP KGP.