Mediraty chcą zebrać 20 mln zł

opublikowano: 10-08-2021, 14:42
aktualizacja: 15-08-2021, 20:00

W rok od wprowadzenia własnych metod płatności spółka siedmiokrotnie zwiększyła liczbę udzielonych pożyczek. Szuka pieniędzy na rozwój, w planach giełda.

Przeczytaj tekst i dowiedz się:

  • dlaczego pacjenci coraz chętniej sięgają po rozwiązania pozwalające na odroczenie płatności
  • ilu pożyczek na usługi medyczne udzieliły w ciągu ostatnich 12 miesięcy Mediraty
  • na co spółka chce zebrać 20 mln zł

Mediraty to spółka specjalizująca się w udzielaniu kredytów konsumenckich na pokrycie kosztów usług medycznych. Działa na rynku od 2010 r. Początki nie były łatwe, ale dziś oferuje usługi w 8,7 tys. jednostek medycznych w Polsce.

– Liczba gabinetów, z którymi współpracujemy, przekłada się na wysoki próg wejścia dla konkurencji. Dotychczas cztery banki próbowały wprowadzić podobną usługę, ale żadnemu z nich się nie powiodło - mówi Jakub Czarzasty, prezes Medirat.

Zapłać później

Spółka opracowała własne metody płatności pod nazwami Payplus i Paydent. Usługa dostępna bezpośrednio w placówkach medycznych umożliwia odroczenie płatności o 30 dni oraz rozłożenie jej na raty. Po podaniu danych pacjent jest weryfikowany za pomocą rejestru dłużników BIG oraz narzędzi spółki Algolytics, które oceniają jego scoring. W zależności od wysokości pożyczki płatność dokonywana jest na zasadzie ,,kupuję teraz płacę później” za pomocą smartfona lub po kwalifikacji telefonicznej z potwierdzeniem zdolności kredytowej.

– Ocena wiarygodności zajmuje zaledwie 40 sekund, a dzięki skutecznemu scoringowi spłacalność naszych pożyczek wynosi 97,5 proc. - mówi Jakub Czarzasty.

Po wdrożeniu usług Payplus i Paydent liczba klientów zaczęła gwałtownie rosnąć. W maju 2020 r. spółka miała 250 nowych klientów, a w tym samym miesiącu rok później prawie 2 tys. Miesięcznie Mediraty udzielają ok. 2,2 tys. pożyczek na łączną kwotę ok. 6 mln zł.

– Obecnie stawiamy na rozwój w salonach piękności, ponieważ tam znajduje się nasza grupa docelowa. Udzielamy finansowania do 50 tys. zł, ale najmniej ryzykowne są pożyczki nieprzekraczające 5 tys. zł i to na nich chcielibyśmy się skoncentrować - mówi Jakub Czarzasty.

W klinikach liczy się czas
W klinikach liczy się czas
Zdaniem Jakuba Czarzastego, prezesa Medirat, dostępne na rynku metody płatności były za wolne, dlatego spółka zdecydowała się opracować własną technologię w tym zakresie.
Marek Wiśniewski

Inwestor poszukiwany

Dotychczas spółka finansowała działalność z przychodów pochodzących z odsetek i opłat przygotowawczych oraz finansowania dłużnego. W pierwszym półroczu 2021 r. wypracowała ponad 2 mln zł zysku. Teraz poszukuje finansowania z zewnątrz.

– Po wprowadzeniu Payplus i Paydent skala naszej działalności znacznie wzrosła. Naszym celem jest pozyskanie 20 mln zł, które chcemy przeznaczyć na ustrukturyzowanie bilansu – zmniejszenie zadłużenia i zwiększenie kapitału własnego, tak by móc dalej swobodnie zaciągać dług na rynku kapitałowym. Odbyliśmy już pierwsze rozmowy z potencjalnymi inwestorami – mówi prezes Medirat.

Menedżer zapowiada, że spółka przeprowadzi emisję obligacji zamiennych na akcje po zakończeniu procesu przekształcenia w spółkę akcyjną.

– W ciągu 24 miesięcy od wyemitowania obligacji wejdziemy na rynek regulowany - rozważamy GPW oraz giełdę we Frankfurcie. Jeśli wycena naszej spółki będzie satysfakcjonująca dla inwestorów, będą mogli zamienić instrumenty dłużne na akcje - zapowiada Jakub Czarzasty.

Personalizacja to słuszny krok
Artur Olech
partner hiPRO i prezes Trasti

Wzrost zainteresowania usługami ,,kup teraz, zapłać później” to ogólnoświatowy trend. Domagają się ich przede wszystkim klienci, którzy cenią sobie wygodę i są otwarci na nowe metody płatności. Barierę stanowią zazwyczaj podmioty oferujące usługi, za które płatności mają zostać odroczone. Wynika to z ich przyzwyczajeń i obaw związanych z ewentualną windykacją oraz prowizjami. Personalizacja metod płatności z uwzględnieniem branży (np. medycznej) to dobre i potrzebne rozwiązanie. W zależności od tego, jaki zakup ma zostać sfinansowany, klient będzie miał inne preferencje w zakresie prywatności, ilości udzielonych danych czy czasu realizacji płatności.

Dostępne na rynku mechanizmy służące ocenie scoringu są skuteczne i dokładne. Już sam fakt, że mówimy o finansowaniu usług medycznych, wpływa korzystnie na ocenę wiarygodności klienta. Prawdopodobieństwo oszustwa jest w niej niskie, a motywację do sięgnięcia po pożyczkę stanowi przede wszystkim wygoda.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane