Menedżer przychodzi po poradę do coacha

DCZ
opublikowano: 16-02-2007, 00:00

Przejmujesz nowy dział i ludzi, którzy nie pracują tak, jak tego oczekujesz? Najchętniej wszystkich ich byś natychmiast zwolnił? Nie tędy droga.

Przejmujesz nowy dział i ludzi, którzy nie pracują tak, jak tego oczekujesz? Najchętniej wszystkich ich byś natychmiast zwolnił? Nie tędy droga.

Co robić? Oto przykład.

Menedżer: Byłem dotąd dyrektorem działu marketingu, teraz mam się również zajmować promocją firmy. Merytorycznie jestem przygotowany do nadzorowania połączonych działów, gorzej z zarządzaniem nowym zespołem. Ich poprzedni szef miał zupełnie inny styl pracy. Moim zdaniem, są mniej wydajni od ludzi, którymi do tej pory zarządzałem. Są mało zadaniowi. A na uwagi o ich pracy obrażają się. Uważam, że ich pomysły na promocję nie są dobre i że mnóstwo pieniędzy z tego powodu jest wyrzucanych w błoto. Jak im to powiedzieć?

Agnieszka Cabaj, coach z firmy doradczej AC Coaching: Nie jesteś nowy w firmie. Uważają cię za wymagającego menedżera?

Tak. W ich poprzednim dziale nie było standardów działania. Myślę, że boją się przykręcania śruby. A muszę to zrobić, bo bez tego nie zrealizujemy planów.

Przede wszystkim powinieneś się z każdym z nich spotkać indywidualnie, poznać dokładnie, czym do tej pory się zajmował, jakie miał obowiązki i kompetencje. Ale również przedstawić im swoją wizję działania, do czego dążysz i do czego ich potrzebujesz.

Co dzięki temu osiągnę?

To rozjaśni ich sytuację i pozwoli ci ich sobie zjednać. Podczas rozmów trzeba im także pokazać, że ich doceniasz. Twoim kolejnym krokiem powinno być wciąganie ich w projekty, ale tak, by brali udział w podejmowaniu decyzji. Pokaż, że traktujesz ich jak partnerów. Korzystaj z ich wiedzy. Rewolucja, gwałtowne zmiany, pokazywanie im, że nie są wiele warci, tylko pogorszą sytuację. Pewnych spraw nie przeskoczysz. Możesz wprowadzać nowe elementy w zarządzaniu, na przykład cykliczne spotkania i systematyczne raportowanie. Ale pamiętaj, że budowanie zaufania, niestety, trwa.

Czy nie uznają tego za biurokrację lub zbytnią kontrolę?

To zależy, w jaki sposób im to pokażesz. Kiedy się przekonają, że liczysz się z ich zdaniem i weryfikujesz swoje opinie o ich działaniach, nie będziesz miał z tym problemów. Trzeba uznać ich wkład pracy, jednocześnie inspirując do refleksji, czy na pewno wszystko robią dobrze. Warto zaczynać rozmowy od pytania: „Co o tym sądzicie?”. Daj im się wypowiedzieć. A następnie inspiruj do zmian. Najczęstszy błąd, jaki popełniają menedżerowie, to zła komunikacja z pracownikami. Wyrażając swoją opinię, stosują skróty myślowe. Pracownicy, nie rozumiejąc, co chciał przekazać szef, nie mając jasnej informacji zwrotnej, dalej popełniają błędy. A to irytuje szefa. Tworzy się błędne koło nieporozumień. Dlatego tak ważne jest formułowanie oczekiwań. No i trzeba pamiętać o pozytywnych informacjach zwrotnych. Chwalenie bardzo motywuje.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DCZ

Polecane