Mercedes parts made in Nowa Sol

opublikowano: 07-01-2008, 10:39

Warsaw (Puls Biznesu) – Daimler and Japan IHI want to produce turbochargers in Poland. They are not the only ones.

According to news confirmed in several independent sources, Daimler, the producer of Mercedes, smart and maybach cars, along with Japanese partner IHI, consider building a turbochargers plant.

“There is only one site in Poland: Nowa Sol. But Poland competes to win this project with another country. This is an investment worth PLN 50-60m (EUR 13.8-16.6m) creating about 300 jobs”, a person who took part in negotiations with the investor said.

The plant would be built in Kostrzyn-Slubice special economic zone (KSSSE). This would be the first production investment of Daimler in Poland.

“No comment”, Krzysztof Dolganow, KSSSE CEO said.

He has recently told “PB” that he plans a car cluster in Nowa Sol where several automotive companies have already built their plants.

“No comment”, Wadim Tyszkiewicz, Nowa Sol president said.

So did Wojciech Szelagowski, deputy CEO of the Polish investment agency PAIIZ, which is running the project. Daimler’s press office did not reply to “PB” questions.

The investment, however, suits Daimler’s strategy. In December, after the split with Chrysler, it turned out that Daimler wants to become one of Europe’s leading turbocharger producers within 3-5 years. Leopold Mikulic from Mercedes-Benz Cars, Daimler’s subsidiary, told about this in “Automotive News Europe”. Today, the company buys over 50 percent of turbochargers from IHI Charging Systems International, joint venture of Daimler and Japanese IHI, world’s third largest turbochargers producer with plants in Japan and Italy. The rest is produced by Honeywell, the market leader and Borg Warner, the second largest producer. Only for its Mercedes-benz cars, the company needs 500,000 items annually. This is what the German-Japanese joint venture produced in 2006. Roland Berger consulting company expects that in 2012, turbochargers sales will amount to 17.8m up from 14.6m in 2006.

Interestingly, other companies have similar plans. In fall 2007, it turned out that Borg Warner plans an investment in Jasionka in Mielec special economic zone. The company wants to invest PLN 50m and employ 300 people. It is going to start building the factory in March 2008 and launch turbochargers production in February 2009. At first, it will sell them to Polish Fiat car plants in Bielsko-Biala and Volkswagen plant in Polkowice.

“The company will get permission to build its factory in Mielec zone in February”, Mariusz Bledowski, the head of the zone said.

That’s not all. German Mahle is going to start turbochargers production till 2010. The company may choose Poland. Since 1999, when it bought majority stake of Krotoszynska Fabryka Maszyn, it has kept investing in Poland. Last time, in 2005, the company said it would invest PLN 160m and create 500 new jobs. At that time, it had already 2,300 employees in Poland.

(PLN 1 = EUR 0.277)

Newsletter ICT
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
×
Newsletter ICT
autor: Grzegorz Suteniec
Wysyłany raz w tygodniu
Grzegorz Suteniec
Nowości z firm IT z naciskiem na spółki giełdowe: przetargi, informacje z rynku, newsy kadrowe i inne.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane