Mercedesy made in Poland

Małgorzata GrzegorczykMałgorzata GrzegorczykMarcin BołtrykMarcin Bołtryk
opublikowano: 2022-10-20 20:00

Niemiecki koncern może uruchomić w Jaworze produkcję elektrycznych vanów. Decyzja zapadnie wkrótce.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • na jakim etapie jest decyzja o inwestycji koncernu w Polsce
  • jakie plany związane z produkcją aut dostawczym ma firma
  • dlaczego Polska to dobry rynek dla producentów aut dostawczych
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Polska jest największym rynkiem vanów i ciężarówek w Unii Europejskiej oraz piątym pod względem rejestracji nowych aut tego typu. Produkuje je we Wrześni Volkswagen, zabiera się za to Stellantis, który będzie wytwarzać w Gliwicach również dostawczaki Toyoty. I właśnie w tym segmencie chce inwestować Mercedes-Benz.

Firma jest w trakcie zakupu działki w Jaworze. Zbuduje fabrykę samochodów dostawczych, na które boom napędził rozwój e-handlu — twierdzi źródło PB.

Mercedes-Benz, dawniej Daimler, ma w Jaworze fabrykę silników i baterii do samochodów elektrycznych. Kosztowała 3 mld zł i zatrudnia 1500 osób. Stoi na 50-hektarowej działce. Obok koncern ma zarezerwowany takiej samej wielkości teren. Nie podjął jeszcze decyzji, czy go wykupi.

Kto potwierdza, kto nie potwierdza

Dużą inwestycję motoryzacyjną, choć bez podania nazwy firmy, potwierdza przedstawiciel rządu, który uczestniczy w negocjacjach.

— Firma, która sporo zainwestowała w Rosji, chce relokować fabrykę. To będzie bardzo duża inwestycja. Początkowo rozważane były dwie lokalizacje w Polsce i sześć w innych krajach. Obecnie w Polsce wchodzi w grę jedno miejsce, a inne kraje nie są już rozpatrywane. Decyzja ma zapaść na początku listopada — mówi urzędnik, podkreślając, że firma jeszcze nie produkuje samochodów w Polsce.

Informacji o inwestycji nie potwierdzają przedstawiciele rządowych agencji.

— Nie komentuję — mówi Jakub Michalski z departamentu komunikacji Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej Invest-Park.

— Nie komentujemy projektów inwestycyjnych — mówi również Krzysztof Drynda, prezes Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.

Biura prasowe Mercedes-Benz Manufacturing Poland oraz Mercedes-Benz Vans nie odpowiedziały na pytania PB.

Miliardy złotych inwestycji

3,4 mld zł

Tyle zainwestował we Wrześni w fabrykę samochodów dostawczych VW...

195 mln EUR

...a takie łączne deklaracje inwestycyjne (w 2005 i 2021 r.) złożył MAN, który produkuje w Niepołomicach ciężarówki.

Fabryka w Europie Środkowo-Wschodniej wejdzie do sieci

We wrześniu koncern opublikował jednak informację, która nie wyklucza inwestycji w Polsce. Dotyczy ona reorganizacji europejskiej sieci produkcyjnej przez Mercedes-Benz Vans. Koncern podpisał z firmą Rivian, amerykańskim producentem elektrycznych pickupów, SUV-ów i samochodów dostawczych, porozumienie o strategicznym partnerstwie.

Coś się kroi:
Coś się kroi:
We wrześniu Mercedes-Benz, którego prezesem jest Ola Källenius, zapowiedział reorganizację sieci produkcyjnej furgonetek i włączenie do niej już funkcjonującej fabryki w Europie Środkowo-Wschodniej.
materiały prasowe

„Firmy zamierzają założyć nową spółkę produkcyjną typu joint venture w celu zainwestowania w fabrykę w Europie, która już za kilka lat będzie produkować duże elektryczne samochody dostawcze zarówno dla Mercedes-Benz Vans, jak też Rivian. Celem jest powstanie całkowicie nowego zakładu produkcyjnego dla pojazdów wyłącznie z napędem elektrycznym dzięki wykorzystaniu istniejącej fabryki Mercedes-Benz w Europie Środkowo-Wschodniej” — brzmi komunikat spółki.

W połowie tej dekady koncern chce produkować wszystkie dostawcze samochody jedynie w wersji elektrycznej. Dlatego Mercedes-Benz Vans opracowuje modułową, całkowicie elektryczną architekturę vana o nazwie VAN.EA. Firma planuje inwestować w rozwój tej platformy dla elektrycznych średnich i dużych samochodów dostawczych oraz w zakłady produkcyjne.

„Fabryka Mercedes-Benz AG z siedzibą w Europie Środkowo-Wschodniej zostanie włączona do sieci produkcyjnej Mercedes-Benz Vans. W przyszłości będą w niej powstawały duże samochody dostawcze (zamknięty model/furgon) na bazie VAN.EA” — czytamy w komunikacie.

Koncern zapowiedział, że wkrótce rozpoczną się rozmowy na temat tych planów dotyczące zakładów w Niemczech. Ich pracownicy chcą zatrzymać produkcję w kraju. „Transformacja Mercedes-Benz Vans w kierunku elektromobilności jest już w toku. Generalna Rada Zakładowa dba o to, aby ta zmiana przebiegała w sposób sprawiedliwy i społecznie akceptowalny. Rozumiejąc wrażliwość cenową segmentu samochodów dostawczych, jako przedstawiciele pracowników domagamy się, aby w przewidywanej reorientacji europejskiej sieci produkcyjnej zapewniono obydwu niemieckim fabrykom długoterminowe i jasne perspektywy na przyszłość, a duże samochody dostawcze z trójramienną gwiazdą nadal były produkowane w Niemczech” — powiedział cytowany w informacji prasowej Ergun Lümali, zastępca przewodniczącego rady nadzorczej i przewodniczący rady zakładowej w grupie Mercedes-Benz.

Fabryki w Niemczech i Rosji

W Düsseldorfie działa największa fabryka Mercedes-Benz Vans, która produkuje sprintery i eSprintery. W przyszłości będą tu wytwarzane otwarte nadwozia (podwozia do zabudowy lub platformy) dużego Van.EA. Planowane inwestycje wyniosą około 400 mln EUR.

W Ludwigsfelde od 2018 r. Mercedes-Benz produkuje otwarte nadwozie obecnej generacji sprintera, a wkrótce zacznie produkcję eSprintera. Firma rozważa utworzenie w tym zakładzie centrum kompetencyjnego indywidualizacji elektrycznych samochodów dostawczych.

W Niemczech powstaje też większość samochodów osobowych koncernu, ale od 2012 r. działa fabryka aut premium tej marki na Węgrzech.

Daimler Truck wstrzymał produkcję w Rosji 28 lutego 2022 r., po jej inwazji na Ukrainę. Od 2009 r. produkował tam ciężarówki, autobusy i samochody osobowe w joint venture z rosyjskim Kamazem w systemie CKD (completely-knocked-down), czyli montażu polegającym na budowie od podstaw. Gotowe zestawy zawierające 2,8 tys. części przyjeżdżały do zakładu. W 2019 r. partnerzy zainwestowali 200 mln EUR także w produkcję kabin. W 2017 r. Daimler zainwestował w Esipowie, 40 km od Moskwy, 280 mln EUR w fabrykę SUV-ów i sedanów klasy E. Ruszyła w 2019 r. i zatrudniała 1 tys. osób. Mercedes-Benz wycenia aktywa tego oddziału na 2 mld EUR.

Gigant transportowy

Polska ma największą w Unii Europejskiej flotę samochodów dostawczych i ciężarowych (o dmc od 3,5 t). Obecnie jest ich zarejestrowanych blisko 1,2 mln (w Niemczech, drugim co do wielkości rynku, jest niespełna 1 mln). Polska jest też piątym co do wielkości krajem w Unii Europejskiej pod względem nowych aut. Między styczniem a końcem września przybyło w ich w Polsce ponad 63,7 tys. — wielkość ich zakupów wynika z tego, że nasz kraj jest liderem w transporcie na Starym Kontynencie. W 2020 r. zarejestrowane w Polsce firmy przewiozły ponad 327 mln ton towarów, ponaddwukrotnie więcej niż drugiej w zestawieniu Holandii.

Spory rynek wewnętrzny oraz duże doświadczenie motoryzacyjne sprawiają, że coraz więcej producentów wybiera Polskę na miejsce produkcji aut, również dostawczych. Volkswagen w dwóch zakładach w Wielkopolsce wytwarza dostawcze craftery, transportery i caddy. Koncern Stellantis w gliwickich zakładach uruchamia właśnie produkcję dostawczych modeli marek wchodzących w skład grupy. Z gliwickich taśm zjeżdżać będzie również nowy duży dostawczy model Toyoty, czyli marki, z którą jeszcze PSA (obecnie wchodzi w skład grupy Stellantis) zawarła porozumienie dotyczące współpracy przy produkcji aut dostawczych.