Mercedesy made in Poland

Daimler zdecyduje w tym roku, gdzie zbuduje fabrykę aut. Wcześniej wybierze miejsce pod budowę zakładu silników. Polska jest na liście

Jest szansa na inwestycję motoryzacyjną za kilka miliardów euro. Notujący rekordy sprzedaży Daimler szuka w Europie miejsca dla fabryki samochodów osobowych.

Zobacz więcej

Markus Schäfer, członek kadry kierowniczej w spółce Mercedes-Benz Cars i dyrektor produkcji w Mercedesie, poinformował na targach motoryzacyjnych w Genewie, że jego firma będzie budować w Europie fabrykę aut i fabrykę silników. Drugi projekt jest na zaawansowanym etapie. Bloomberg

— Do końca roku chcemy podjąć decyzję — powiedział branżowej gazecie „Automobilwoche” na targach w Genewie Markus Schäfer, członek kadry kierowniczej w spółce Mercedes-Benz Cars i dyrektor produkcji w Mercedesie. Nowa fabryka ma być elastyczna, a stopień automatyzacji — niewielki. To np., czy samochody będą miały napęd na tylne czy przednie koła, będzie zależało od popytu. Jedni eksperci uważają, że oznacza to duże zatrudnienie, drudzy natomiast sądzą, że elastyczność w fabrykach samochodów wiąże się z ideą Przemysłu 4.0 i produkcją krótkich serii.

Szansa na silniki

Markus Schäfer zapowiedział też budowę dwóch fabryk silników. Jedna powstanie w Chinach, gdzie przy obecnym popycie moce fabryki w Pekinie są za małe. Polska jest w grze o oba projekty. Bardziej zaawansowany jest ten dotyczący zakładu silników.

— Na krótkiej liście zostało jedno miejsce w naszym kraju, a Daimler ma podjąć decyzję do końca marca — twierdzi źródło „PB”.

— Nie komentuję — ucina Sławomir Majman, prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych. Naturalnym kandydatem w Polsce jest Dolnośląska Strefa Aktywności Gospodarczej w Jaworze — działka, której nie wybrał Jaguar.

— Jaguar brał pod uwagę działki na całym świecie, a Dolnośląska Strefa Aktywności Gospodarczej znalazła się na krótkiej liście z terenami na Słowacji, które zostały wybrane. Każdy, kto szuka w Polsce dużej działki, zaczyna od tej — twierdzi jeden z ekspertów.

Tereny objęte Legnicką Specjalną Strefą Ekonomiczną to 422,6 ha należących do Agencji Nieruchomości Rolnych i skarbu państwa przy drodze krajowej nr 3 i budowanej drodze ekspresowej S3. Zaplanowano tu inwestycje w infrastrukturę rzędu 140 mln zł — budowę dróg lokalnych, nowego odcinka sieci wodociągowej, przełożenie sieci energetycznych i przebudowę rowów melioracyjnych. Obecnie cały teren jest dzierżawiony, a umowa obowiązuje do 2023 r. Strefa zawarła już jednak wstępne porozumienie z dzierżawcą o wcześniejszym udostępnieniu gruntu, jeśli pojawi się inwestor.

Selekcja negatywna

O ile dawniej wśród potencjalnych miejsc pod budowę fabryki Daimlera wymienianoRosję, to obecnie nie ma ona żadnych szans. Trzy zakłady w Niemczech Daimler zamierza zrestrukturyzować i to one będą grać pierwsze skrzypce w produkcji nowych modeli. Moce w obu Amerykach są wystarczające. Poza fabryką w Meksyku, która będzie produkować kompaktowe modele od 2018 r., koncern nie ma dalszych planów. W ubiegłym roku Daimler sprzedał 1,87 mln mercedesów, o ponad 13 proc. więcej niż w poprzednim. Razem z marką Smart było to prawie 2 mln aut. Dynamika utrzymuje się w tym roku. W styczniu sprzedaż mercedesa urosła o prawie 20 proc. Wszystkie zakłady Daimlera pracują pełną parą.

 

Już witał się z gąską

W ubiegłym roku Polska przegrała ze Słowacją rywalizację o fabrykę koncernu Jaguar Land Rover z indyjskiej grupy Tata. Jaguar zainwestuje u sąsiadów 1 mld GBP i zatrudni 2,8 tys. osób. Rok wcześniej to Polska wygrała duży projekt: fabrykę Volkswagena za 3,2 mld zł, w której ma pracować 3 tys. osób. Zakład powstaje we Wrześni w Wielkopolsce. W środkowej i wschodniej Europie działa dziś większość dużych marek motoryzacyjnych. W Czechach są to: VW, Toyota, Peugeot-Citroen i Hyundai, w Słowacji: Kia, PSA i VW, a na Węgrzech — Daimler. W Polsce auta produkują: Fiat, VW i General Motors. Daimler rozważał już kiedyś inwestycję w Polsce — w 2008 r., gdy z japońskim partnerem IHI szukał miejsca dla fabryki turbosprężarek. Wybrał Węgry.

OKIEM EKSPERTA

Jak nie my, to kto?

JACEK OPALA, dyrektor ds. rozwoju sprzedaży w Exact Systems

Czechy raczej odpadają, bo dostęp do pracowników jest utrudniony, a Daimler sygnalizuje, że fabryka nie będzie zbyt mocno zautomatyzowana, czyli możemy spodziewać się wielu miejsc pracy. Dla Bułgarii chyba jeszcze za wcześnie na taką inwestycję, zresztą Mercedes nie jest marką, która produkuje najtańsze samochody i gdzie najważniejsze są koszty pracy. Serbia jest poza UE. Na Węgrzech Daimler ma już fabrykę, poza tym sądzę, że rządowi Węgier zależy na dywersyfikacji, więc nie będzie specjalnie zachęcał inwestora. Ze względu na ubiegłoroczną decyzję Jaguara o budowie fabryki Słowacja wydaje się być przesycona inwestycjami motoryzacyjnymi, a to właśnie ten kraj jest największym konkurentem Polski, gdyż wciąż są tu takie miejsca jak np. Koszyce, gdzie bezrobocie jest na dość wysokim poziomie. Polska ma wciąż te same atuty: relatywnie niskie koszty pracy, wiedzę, wykwalifikowanych pracowników, duże zaplecze inżynierskie. Bardzo życzymy sobie takiej inwestycji, bo to oznacza ożywienie przemysłu motoryzacyjnego — jedno miejsce pracy w fabryce to cztery u poddostawców. Nasi poddostawcy mogą liczyć na zamówienia bez względu na ostateczną lokalizację fabryki.

OKIEM EKSPERTA

Daimler i start-upy nie wykluczają się

EWA KAUCZ, wiceprezes Agencji Rozwoju Aglomeracji Wrocławskiej

Inwestycja Daimlera to świetna informacja, bo oznacza setki nowych miejsc pracy i znakomity brand. Plany inwestycyjne koncernu nie stoją w żadnej opozycji do zamierzeń rządu i premiera Morawieckiego, który chce kłaść większy nacisk na rozwój rodzimego, innowacyjnego biznesu. Zarówno bezpośrednie inwestycje zagraniczne, jak i polskie start-upy są kluczowe do rozwoju polskiej gospodarki. Nie można przekreślać znaczenia inwestycji zagranicznych, bo w dużej mierze dzięki nim Polska jest na obecnym poziomie rozwoju gospodarczego, a stopa bezrobocia jest zdecydowanie niższa. Ale systemowe wspieranie rodzimych przedsiębiorstw technologicznych jest równie ważne i te dwie drogi powinny iść względem siebie równolegle.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Świat / Mercedesy made in Poland