Merlin przejmuje Profit M za 17,4 mln zł

Właściciel internetowych księgarń zapowiada konsolidację rynku. Ma ambicje uplasować się na podium.

Merlin Group, właściciel sklepów internetowych, przejmuje 100 proc. udziałów w Profit M od Marcina Chudego, właściciela spółki. W piątek strony podpisały wiążącą umowę przedwstępną. Formalne przejęcie nastąpi 5 listopada. Wartość transakcji to 17,4 mln zł. Aby pozyskać fundusze na tę akwizycję, Merlin przeprowadzi prywatną emisję akcji. 

Dynamiczny rozwój:
Zobacz więcej

Dynamiczny rozwój:

W perspektywie dwóch lat mamy ambicje uplasować się na drugim miejscu sprzedawców książek w internecie w Polsce – mówi Łukasz Szczepański, prezes Merlina. fot. ARC

Dzięki akwizycji Merlin awansuje z piątego na trzecie miejsce na rynku księgarń internetowych (czwartą pozycję zajmuje przejmowany Profit M, który osiągnął 51 mln zł przychodów w 2017 r.) – plasując  się za Empikiem i Bonito, niekwestionowanymi liderami. Przychody Empiku, uwzględniając również sprzedaż w punktach stacjonarnych, wniosły niemal 1,5 mld zł (brak oficjalnych danych dotyczących sprzedaży online), a Bonito – 168 mln zł.  Jak prognozuje zarząd Merlina, w 2018 r. przychody spółek należących do grupy przekroczą 100 mln zł, tym samym wprowadzając ją do pierwszej ligi internetowych sprzedawców książek. Wartość rynku książki w Polsce szacuje się na około 2,5 mld zł, z czego miliard zł to rynek online. Przejęcie Profit M wzmocni Merlina, dając mu 10-procentowy udział w tym kanale dystrybucji.  

Aktualnie do Merlina należą takie marki jak, merlin.pl, cdp.pl i topmall.ua. Przejmując konkurenta, którego 80 proc. sprzedaży stanowią książki (pozostała część to zabawki), Merlin pozyska cztery kolejne brandy – nieprzeczytane.pl, profit24.pl, smarkacz.pl i mestro.pl. Na tym nie kończy się konsolidacyjny apetyt Merlina. Spółka nie wyklucza kolejnych przejęć – obecnie prowadzi rozmowy z kilkoma sklepami internetowymi. 

– W perspektywie dwóch lat mamy ambicje uplasować się na drugim miejscu sprzedawców książek w internecie w Polsce – mówi Łukasz Szczepański, prezes Merlina. 

Jak informowaliśmy na łamach „PB” w artykule "Merlin pracuje nad kryptowalutą" z 8 lipca, spółka chce wypuścić na rynek coina, który będzie elementem programu lojalnościowego, zbudowanego na blockchainie ethereum. Docelowo Merlin chce włączyć do programu jak największą liczbę sklepów internetowych, również konkurencyjnych. Jak zapewnia prezes Merlina, obecnie trwają zaawansowane prace nad przygotowaniem białej księgi, dokumentu zawierającego szczegółowe informacje na temat konceptu, nazwanego roboczo e-commerce token,  a niebawem zostanie podpisana umowa z Krypto Jam. 

Więcej na ten temat w poniedziałkowym wydaniu gazety. 

 

 

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karolina Wysota

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Merlin przejmuje Profit M za 17,4 mln zł