Prawnik Federalnej Komisji Handlu, Daniel Matheson, ocenił, że taka strategia była bezprawna i doprowadziła do powstania barier wejścia, które przez ponad dekadę zabezpieczały dominującą pozycję Mety na rynku. – Konsumenci nie mają dziś realnych alternatyw – mówił.
Stawką są miliardy z reklam – Instagram kluczowy dla Mety
Sprawa, zapoczątkowana jeszcze w czasie pierwszej kadencji Donalda Trumpa, dotyczy przejęć sprzed około dziesięciu lat. Zdaniem Federalnej Komisji Handlu Meta chciała w ten sposób pozbyć się konkurencji ze strony innych platform społecznościowych, które – podobnie jak Facebook – służyły do utrzymywania kontaktów z rodziną i znajomymi.
Amerykański urząd domaga się od Mety podziału firmy i potencjalnej sprzedaży Instagrama oraz WhatsAppa.
To postępowanie może mieć dla koncernu Marka Zuckerberga kluczowe znaczenie – według niektórych szacunków ponad połowa przychodów reklamowych Mety w USA pochodzi z Instagrama. Jednocześnie sprawa ta stanowi test dla nowej administracji Donalda Trumpa, która deklaruje gotowość do rozprawy z wielkimi firmami technologicznymi.
Meta w ostatnich miesiącach aktywnie zbliżała się do obozu Donalda Trumpa – m.in. wycofując się z części polityk moderacyjnych krytykowanych przez Republikanów i przeznaczając milion dolarów na inaugurację nowego prezydenta. Mark Zuckerberg miał też kilkukrotnie odwiedzić Biały Dom.
Mark Zuckerberg ma złożyć zeznania w tej sprawie. Będzie pytany m.in. o e-maile, w których sugerował, że przejęcie Instagrama może powstrzymać potencjalnego rywala Facebooka, a także wyrażał obawy, że WhatsApp może urosnąć do rangi nowej sieci społecznościowej.
Instagram bardziej dochodowy niż Facebook
Meta przekonuje, że zakupy z lat 2012 i 2014 były korzystne dla użytkowników, a wypowiedzi Zuckerberga sprzed dekady są dziś nieaktualne, zwłaszcza w świetle konkurencji ze strony TikToka (ByteDance), YouTube'a (Google) czy komunikatora Apple. Kluczową kwestią dla sprawy będzie sposób, w jaki użytkownicy korzystają z mediów społecznościowych i czy traktują różne platformy jako wzajemnie zastępowalne.
Koncern przytacza jako dowód zwiększony ruch na Instagramie i Facebooku podczas krótkotrwałej blokady TikToka w USA na początku roku.
Federalna Komisja Handlu twierdzi jednak, że Meta ma faktyczny monopol na platformy służące do utrzymywania kontaktów z rodziną i znajomymi – jej główni konkurenci to Snapchat oraz niszowy, stawiający na prywatność serwis MeWe.
Utrata Instagrama byłaby dla Mety dużym ciosem – firma nie podaje wyników finansowych dla poszczególnych aplikacji, ale według prognoz firmy Emarketer tylko w tym roku Instagram ma wygenerować ponad 37 mld USD przychodu – czyli ponad połowę amerykańskich wpływów reklamowych spółki.
Co więcej, Instagram przynosi wyższe wpływy z reklamy na jednego użytkownika niż jakakolwiek inna platforma społecznościowa, w tym sam Facebook.