Metro zainwestuje 7,2 mld zł

Paweł Janas
27-03-2002, 00:00

Niemiecka sieć handlowa Metro chce wydać w 2002 r. na inwestycje 7,2 mld zł. Wartość nowych projektów w naszym kraju wyniesie 300 mln zł. Za te pieniądze powstanie 6-8 nowych placówek.

Niemiecki koncern handlowy Metro ogłosił, że zamierza wydać w tym roku na inwestycje 2 mld EUR (7,2 mld zł).

— Z tej kwoty do Polski trafi 300 mln zł — deklaruje Hans-Joachim Körber, prezes spółki.

W naszym kraju Niemcy planują uruchomienie 6-8 nowych placówek. Jednak handlowy potentat bardziej chyba już myśli o ekspansji w innych krajach. Za kilka dni otworzy placówkę w Wietnamie. Pod koniec tego roku wejdzie też na rynek indyjski i japoński.

— W 2001 r. sprzedaż poza Niemcami wyniosła 44,4 proc. naszych przychodów. Chcemy, by w ciągu kilku lat przekroczyła próg 50 proc. — twierdzi Hans-Joachim Körber.

W ubiegłym roku przychody spółki sięgnęły 49,5 mld EUR (178 mld zł). Prognoza na ten rok zakłada osiągnięcie 52 mld EUR (187 mld zł).

— W tym roku chcemy osiągnąć 6-proc. wzrost sprzedaży. W Polsce zapewne będzie większy. Nie wykluczamy też wprowadzenia mniejszych sklepów — mówi Hans-Joachim Körber.

Według Piotra Kaszyńskiego, szefa powierzchni handlowych w firmie Healey & Baker, Metro nieźle sobie daje radę w naszym kraju.

— Centra handlowe M 1 to dobry i sprawdzony koncept, konkurencyjny w stosunku do podobnych obiektów innych firm handlowych — podkreśla Piotr Kaszyński

Inni analitycy jednak w nieco odmienny sposób malują obraz rozwoju firmy w naszym kraju.

— Metro zrealizowało w Polsce wiele spektakularnych inwestycji, ale rozwój firmy jest wolniejszy od oczekiwanego. Przede wszystkim firma boryka się z problemem kilku nietrafionych lokalizacji pod przyszłe markety. Nieraz okazywało się, że konkurencja zakupiła teren w lepszym miejscu — na przykład bliżej centrum miasta — i Metro zostawało z zamrożonym w gruncie kapitałem — mówi pragnący zachować anonimowość analityk z branży.

W Polsce koncern ma 75 wielkopowierzchniowych placówek handlowych zlokalizowanych w 34 miastach. Firma zatrudnia 20 tys. pracowników. Od początku swej działalności koncern zainwestował w naszym kraju 4,4 mld zł. Metro w Polsce to cztery sieci dystrybucyjne — hale hurtowe Makro Cash and Carry (19), hipermarkety spożywczo-przemysłowe Real (25), markety budowlane Praktiker (16) oraz markety elektroniczne Media Markt (15).

Przychody koncernu Metro w Polsce w roku 1999 wyniosły 9,6 mld zł, w roku 2000 — 10,8 mld zł.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Janas

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / / Metro zainwestuje 7,2 mld zł