MF: w 2011 r. nowe e-deklaracje dla podatników

DI, PAP
opublikowano: 13-12-2010, 15:38

Od przyszłego roku kolejne deklaracje podatkowe będzie można złożyć bez konieczności posiadania tzw. kwalifikowanego podpisu elektronicznego - przewiduje opublikowany w poniedziałek na stronie internetowej resortu projekt rozporządzenia MF.

Zgodnie z nim, do katalogu deklaracji, które już dziś można złożyć przez internet bez konieczności posiadania kwalifikowanego podpisu elektronicznego, dojdą kolejne cztery: PIT- 16, PIT-16a, PIT-19a i PIT - 28.

PIT-16 to wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej. PIT-16a to deklaracja o wysokości składki na ubezpieczenie zdrowotne zapłaconej i odliczonej od karty podatkowej w poszczególnych miesiącach roku podatkowego.

Druk PIT-19a jest deklaracją o wysokości składki na ubezpieczenie zdrowotne zapłaconej i odliczonej od zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów osób duchownych, w poszczególnych kwartałach roku podatkowego. Natomiast PIT-28 to zeznanie o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Ministerstwo napisało w uzasadnieniu do projektu, że usługa internetowego rozliczenia bez kwalifikowanego e-podpisu została wprowadzona wobec deklaracji za 2008 r. i objęła tylko druki PIT-37. "Mimo stosunkowo krótkiego czasu nowa usługa cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem. Ponad 89 tys. podatników skorzystało z możliwości złożenia zeznania podatkowego za 2008 rok drogą elektroniczną. Około 77 tys. zeznań złożono bez podpisu kwalifikowanego, a tylko ok. 1.5 tys. z kwalifikowanym podpisem elektronicznym" - napisało MF.

Z kolei w 2010 r. bez konieczności stosowania bezpiecznego podpisu elektronicznego zostało złożonych 299 tys. zeznań PIT-36, PIT-36L, PIT-38 i PIT-39.

"Z powyższych danych wynika, że wzrasta zainteresowanie podatników tą formą składania zeznań rocznych w podatku dochodowym od osób fizycznych. Wobec powyższego jest zasadne rozszerzenie usługi o kolejne rodzaje zeznań" - tłumaczy resort finansów w uzasadnieniu.

Z danych MF wynika, że z roku na rok wzrasta zainteresowanie podatników, zarówno firm jak osób fizycznych, elektronicznymi kontaktami z fiskusem. W 2008 r. złożyli ponad 103 tys. dokumentów w formie elektronicznej. W zeszłym roku liczba ta sięgnęła ponad 760 tys. Według danych z początku listopada, w 2010 r. złożono około 3 mln e-deklaracji. (PAP)

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI, PAP

Polecane