MI nadal chce sprzedaży PKP Cargo inwestorowi strategicznemu

DI, PAP
20-10-2011, 16:14

Minister infrastruktury Cezary Grabarczyk podtrzymuje zamiar sprzedaży akcji PKP Cargo inwestorowi strategicznemu. Związkowcy w środowym piśmie zaapelowali do premiera, by prywatyzacja spółki odbyła się przez wprowadzenie jej na giełdę.

Grabarczyk poinformował, że nie ma jeszcze ostatecznej wyceny PKP Cargo. "Tak naprawdę ostateczna wycena będzie efektem due diligence, które może nastąpić po spełnieniu jednego warunku - wcześniej musi dojść do porozumienia między zarządem PKP Cargo i załogą. Przedmiotem tego porozumienia będzie pakiet socjalny" - powiedział Grabarczyk w czwartek w rozmowie z dziennikarzami.

Na pytanie, co sądzi o propozycji wprowadzenia PKP Cargo na giełdę - zamiast sprzedaży spółki inwestorowi strategicznemu, odpowiedział: "Myślę, że w dniu dzisiejszym tylko osoby nie mające rozeznania w ekonomii mogą proponować tego rodzaju ścieżkę prywatyzacyjną".

Według planów Ministerstwa Infrastruktury, PKP Cargo ma zostać sprywatyzowane przy udziale inwestora strategicznego, któremu zostanie zaoferowany większościowy pakiet 50 proc. plus jedna akcja. Memoranda informacyjne spółki pobrało ponad 50 podmiotów, a oferty wstępne złożyło ponad 10 potencjalnych inwestorów.

Według informacji związkowców, wśród podmiotów zainteresowanych kupnem PKP Cargo są m.in. państwowa kolej niemiecka DB, państwowa kolej francuska SNCF i państwowe koleje rosyjskie RŻD.

Zarząd spółki przewiduje, że ten rok przewoźnik zakończy najlepszym wynikiem finansowym w swojej historii. Po ośmiu miesiącach roku spółka notuje 176 mln zł zysku netto i 264 mln zł zysku na sprzedaży. Do tej pory najwyższy w historii całoroczny zysk netto spółka osiągnęła w 2002 roku i było to 152,8 mln zł. Spółka powstała w 2001 r. poprzez wydzielenie ze struktur Polskich Kolei Państwowych.

Zdaniem przedstawicieli związków zawodowych, wycena akcji PKP Cargo wykonana ponad rok temu całkowicie się zdezaktualizowała, gdyż nastąpiła zasadnicza zmiana zewnętrznych warunków funkcjonowania przewoźników kolejowych. UE przygotowała projekt dyrektywy w sprawie jednolitego obszaru kolejowego, której postanowienia zakładają duże obniżenie stawek dostępu do torów (docelowo o 2/3 ich obecnej wysokości).

Z tego tytułu wynik finansowy PKP Cargo może być wyższy nawet o 800 mln złotych netto, co skutkować będzie podwyższeniem wartości rynkowej PKP Cargo o około 4 mld złotych - twierdzą związkowcy. Uważają, że za weryfikacją wyceny przemawia również fakt związany z kondycją ekonomiczno-rynkową spółki. Ich zdaniem, biorąc pod uwagę, że po ośmiu miesiącach 2011 roku zysk netto PKP Cargo wynosi ponad 170 mln zł, to sprzedaż pakietu kontrolnego za około 2 mld zł da nowemu właścicielowi zwrot nakładów po 4-5 latach działalności

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: DI, PAP

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / MI nadal chce sprzedaży PKP Cargo inwestorowi strategicznemu