MI ograniczy rynek czarterów

Cezary Pytlos
12-02-2002, 00:00

Ministerstwo Infrastruktury wprowadzi ograniczenia w zagranicznym ruchu czarterowym. To umocni pozycję PLL LOT i White Eagle, lecz grozi krachem firmom turystycznym.

Od 1 marca resort infrastruktury zamierza wdrożyć w polskim lotnictwie cywilnym procedury, które w efekcie doprowadzą do zwiększenia udziału PLL LOT i White Eagle w realizacji przewozów czarterowych m.in. do Turcji, Egiptu, Tunezji i Cypru. Zagraniczni przewoźnicy będą mogli nadal operować na tych połączeniach, ale tylko za zgodą krajowych przewoźników. Obecnie na tych trasach operuje kilkunastu graczy: Helios i Cyprus Airways (Cypr), Sun Express, Onur Air, Air Antalia, Air Alfa i Pegasus (Turcja), Nouvelle Air i Tunis Air (Tunezja), Lotus, EMC Aviation i Faraonic (Egipt).

— Decyzja jest podyktowana zmniejszeniem popytu na usługi lotnicze — mówi Paulina Jankowska, rzecznik prasowy MI.

Regulacja resortu napotyka jednak opór wśród firm turystycznych i regionalnych portów lotniczych.

— Popieramy wszystkie działania polskiego rządu mające na celu zwiększenie bezpieczeństwa lotów, o ile dotyczą one wszystkich przewoźników. Jesteśmy jednak przeciwni działaniom zwiększającym monopol polskich firm — mówi Grzegorz Prądzyński, przewodniczący Komisji Wspólnej Agentów Zrzeszenia Międzynarodowego Transportu Lotniczego.

Monopol może spowodować wzrost cen biletów.

— Ciekawe, jak zareagują państwa, których dotyczą te obostrzenia. Nie wiadomo, czy wprowadzą podobne obostrzenia w stosunku do naszych przewoźników. Istnieje duże prawdopodobieństwo paraliżu operacji lotniczych w tym sezonie — uważa Grzegorz Prądzyński.

Jeśli sprawdziłby się czarny scenariusz, efekt może być tylko jeden: upadek wielu firm turystycznych. Stracą też porty regionalne.

— Najwięcej mogą stracić porty w Katowicach i Poznaniu — alarmuje Włodzimierz Machczyński, prezes Stowarzyszenia Regionalnych Portów Lotniczych.

Powód? Mieszkańcy południowo-zachodniej części kraju wybiorą loty z zagranicznych portów lub tańszymi niemieckimi liniami.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Cezary Pytlos

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / MI ograniczy rynek czarterów