Między kolekcjonerem a inwestorem

  • Ewa Bednarz
opublikowano: 10-05-2013, 00:00

Zbudowanie pokonkursowej kolekcji może być najlepszym sposobem promocji młodej sztuki. Skorzystają na tym artyści, kolekcjonerzy i inwestorzy.

Ruszył I Międzynarodowy Konkurs Malarski Modessqe. Organizatorzy chcą promować prace młodych, jeszcze mało znanych lub zupełnie nieznanych artystów. Jak sami mówią, ich celem jest innowacyjne budowanie rynku młodej sztuki dla kolekcjonerów i inwestorów. Pomysłodawcą konkursu jest Grzegorz Lewkowicz, właściciel firmy Pirios, kolekcjoner i miłośnik sztuki. Jego zdaniem, kolekcjonerzy świetnie sobie radzą z wyszukiwaniem najbardziej wartościowych prac, ale osoby, które myślą o inwestycji, często nie wiedzą, od czego zacząć.

— Konkurs i tworzenie współczesnych kolekcji tematycznych jest właśnie takim brakującym ogniwem. Mamy nadzieję pomóc wielu osobom wejść w świat sztuki i pokochać nie tylko zyski z tego płynące, ale dać też możliwość obcowania ze sztuką, która jest głosem współczesności — podkreśla Grzegorz Lewkowicz. Chce też szukać nowych modeli promocji najzdolniejszych młodych twórców i budować przejrzysty obraz rynku. Tym modelem ma być budowa kolekcji z najlepszych prac nadesłanych na konkurs. Tematem pierwszej edycji są „Perfekcjoniści”.

— Kolekcje młodej sztuki budują pewną wartość, której nie da się uzyskać w przypadku pojedynczych obrazów artystów, którzy nie są jeszcze wypromowani — tłumaczy organizator konkursu. Według jego zamysłu, kolekcje pokonkursowe będą dialogiem między artystami na zadany temat, a więc „produktem” na rynku art bankingu „opakowanym” w ciekawy sposób.

— Art banking w dużej mierze jest wyłącznie produktem marketingowym, a my chcemy dotrzeć do środowisk, które do tej pory w ogóle nie zdawały sobie sprawy, że mogą zainteresować się sztuką i w nią zainwestować — mówi Grzegorz Lewkowicz. Na wernisażu będzie więc panel, podczas którego organizatorzy konkursu i zaproszeni goście będą odpowiadać na pytanie, w jaki sposób budować na rynku sztuki innowacyjny produkt, na którym będzie można zarabiać. O tematyce inwestowania w młodą sztukę będzie można też przeczytać w publikacji towarzyszącej wydarzeniu. Prace na konkurs, który jest promowany na międzynarodowych portalach o sztuce i kulturze oraz portalach społecznościowych, mogą nadsyłać artyści z całego świata.

— W propagowaniu konkursu oraz dystrybucji informacji poza granicami kraju bardzo liczy się też kanał nieoficjalny, czyli kontakty i wsparcie członków jury, pracowników uczelni artystycznych, galerii. Mamy to szczęście, że na rozwoju i promocji konkursu zyskają wszystkie te grupy — dodaje Grzegorz Lewkowicz. Regulamin konkursu zastrzega możliwość niewybrania żadnejkolekcji spośród nadesłanych prac. Kolekcje będą wystawione później na sprzedaż, a pieniądze przeznaczone na organizację kolejnych edycji konkursu. Wernisaż kolekcji odbędzie się 30 sierpnia w warszawskim Skwerze — filii Centrum Artystycznego Fabryki Trzciny. Potem wystawa wyruszy w podróż po polskich i zagranicznych galeriach.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Ewa Bednarz

Polecane