Mikro znaczy innowacyjnie

opublikowano: 18-11-2015, 22:00
aktualizacja: 03-08-2017, 20:49

Komentarz - BOŻENA LUBLIŃSKA-KASPRZAK, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości

W tej chwili na różnych forach i krajowych, i międzynarodowych mówi się o wspieraniu innowacyjności w ujęciu holistycznym, przez rozwijanie całego ekosystemu innowacji, a nie jego poszczególnych części. Coraz więcej poświęca się też uwagi innowacjom z punktu widzenia potrzeb społecznych — upatrując w tym szans na rozwój innowacyjnych inicjatyw — rzeczywiście potrzebnych i realizowanych przy współpracy wielu partnerów.

Dane statystyczne z ostatnich lat pokazują, że dyskusje o problemach z innowacyjnością i próby poszukiwania nowych dróg rozwoju, choć wydają się już nudne i mało twórcze, są niestety nadal bardzo aktualne, więc nadal musimy o tym rozmawiać i szukać nowych rozwiązań.

Jak wygląda obecna sytuacja? Przypadek Polski jest naprawdę zastanawiający, ponieważ w ostatnich latach polskie firmy zwiększyły nakłady na działalność innowacyjną o 28 proc., wydają niewiele mniej, niż wynosi średnia unijna. Wyprzedzamy na przykład Wielką Brytanię, Chorwację czy Hiszpanię, plasujemy się na 12. pozycji pod tym względem. Podobna sytuacja dotyczy wydatków na działalność badawczo-rozwojową. W 2010 r. polska firma prowadząca działalność B+R wydawała na ten cel 322 tys. EUR, w 2012 r. — 710 tys. EUR! Ostatnie dane GUS, za 2013 r., to niewielkie odbicie wśród przedsiębiorstw przemysłowych (wzrost udziału innowatorów z 7 do 8,4 proc.).

Ale pamiętajmy, że statystyka GUS czy Eurostatu nie obejmuje tego, co dzieje się w ogromnej liczbie mikropodmiotów. Najmniejszych — mikrofirm — jest w Polsce, według ostatnich dostępnych danych, 1,69 mln. Oczywiście, jest tam mnóstwo jednoosobowych inicjatyw i tymczasowych działalności, ale tam też rodzą się innowacyjne start-upy, których udział w dyfuzji innowacji z racji branż, w których powstają, aspiracji wzrostu, a nawet charakterystyki demograficznej właściciela (osoby do 30. roku życia) jest nie do przecenienia.

Najnowsze badanie PARP przeprowadzone na mikroprzedsiębiorstwach w zakresie innowacyjności wskazuje, że w ciągu ostatnich trzech lat innowacje wprowadziło prawie 60 proc. mikroprzedsiębiorstw. Pod względem skali wprowadzanych innowacji dominują innowacje na poziomie firmy — 38 proc., mniejszy odsetek stanowią innowacje w skali kraju — 16,6 proc., a w skali globalnej — 8 proc. Odnosząc wynik 8 proc. do populacji mikroprzedsiębiorstw, uzyskujemy ponad 135 tys. mikrofirm, które konkurują innowacyjnymi produktami na światową skalę. Zestawiając wyniki obecnego badania z wynikami z 2010 r., wydaje się, że obecna działalność innowacyjna mikroprzedsiębiorstw w znacznie większym stopniu niż cztery lata temu nosi znamiona rozwojowej.

BOŻENA LUBLIŃSKA-KASPRZAK, prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Patronat honorowy

Partnerzy

Partnerzy debaty tematycznej Finansowanie 4.0

Partnerzy debaty tematycznej Przemysł 4.0

Polecane

Ikona zamknięcia