Mikrovan na bulwary

Auto do floty: Fiat 500L

Włosi potrafią budować małe, praktyczne i piękne auta. Najlepszy dowód: model 500L. Jest o wiele bardziej praktyczny od „pięćsetki”. Projektanci zadbali, by żaden centymetr kwadratowy wnętrza się nie zmarnował, ale nie zapomnieli o stylu. Jest go mniej niż we Fiacie 500, ale nadal można się nim wybrać na wielkomiejski bulwar. Bez wstydu.

Miejsce

Bagażnik Fiata 500L mieści

400 litrów

(kanapa rozłożona) lub 1210 l (kanapa złożona). Dla porównania: Citroen C3 Picasso ma odpowiednio 385 l i 1506 l.

Warto kupić, bo…

500L już w najuboższej wersji ma komplecik „bezpieczeństwa”.

W odróżnieniu od Fiata 500 ten z „L” w nazwie celuje bardziej w praktyczność mniej w styl.

Świetne właściwości jezdne. Serio.

Trzeba pamiętać, że…

Na pierwszy rzut oka cennik wygląda atrakcyjnie. W praktyce ceny są zbliżone do tych u konkurencji.

Podobno ma pomieścić pięciu koszykarzy i ich walizki. Podobno.

Jest słodziutki, ale Citroen C3 Picasso też.

Podobne u konkurencji*

Citroen C3 Picasso 1,4 VTi 95 KM Seduction Ford B-max 1,4 90 KM trend Kia Venga 1,6 125KM „M”

63 400 zł 63 400 zł 49 490 zł

*auta z tego samego segmentu, z takim samym rodzajem nadwozia, o podobnych osiągach i ze zbliżonym wyposażeniem. Ceny katalogowe (bez uwzględnienia promocji i rabatów oraz limitowanych wersji).

Fresh. Pakiet podstawowy. Dostępny wyłącznie z silnikiem benzynowym 1,4 (cena 49 990 zł). Jest stosunkowo bogato skrojony – przynajmniej, jeśli chodzi o bezpieczeństwo. Na pokładzie masa systemów: od stabilizacji toru jazdy przez kontrolę trakcji, ABS po ułatwiający ruszanie na wzniesieniu. W standardzie sześć poduszek powietrznych (po dwie przednie, boczne i kurtynowe). Są światła do jazdy dziennej, a reflektory mają funkcję „Follow Me Home”. Przednie szyby sterowane elektrycznie, fotel kierowcy wyposażony w regulację wysokości, a fotel pasażera (dokładnie oparcie) – w składany stolik. W bagażniku ukryto (zamiast zapasu) zestaw naprawczy do opon. Jest komputer pokładowy i podwójna podłoga bagażnika. Centralny zamek zdalnie sterowany. Fiat 500L jest też standardowo wyposażony w podpowiadacz (wskaźnik sugerujący najbardziej odpowiednią z punktu widzenia obniżenia zużycia paliwa chwilę na zmianę biegu). Tylna kanapa przesuwana, dzielona (60:40) i składana. Układ kierowniczy – wspomagany elektrycznie. Zewnętrzne klamki są chromowane, zderzaki w kolorze nadwozia, a drzwi zabezpieczone listwami ochronnymi. 500L w tej wersji nie ma radia. Ma instalację z anteną i sześcioma głośnikami. Całość spoczywa na 15-calowych stalowych kołach.

Pop. Wersja droższa o 6010 zł. Dostępna – podobnie jak pakiet Fresh – wyłącznie z benzynowym silnikiem 1,4. Za dodatkową kwotę otrzymamy… możliwości. Poważnie. Wersja Pop różni się od poprzedniej wyłącznie możliwością doposażenia samochodu. Jako taka – jest identyczna. Już tłumaczę. Klient, który decyduje się na odmianę Fresh, może dokupić do auta wyłącznie metalizowany lakier (za 2000 zł). Innych opcji nie ma. Są za to w wersji Pop. I właśnie za możliwość dodatkowego doposażenia trzeba dopłacić te 6010 zł. A lista możliwości jest długa, m.in.: opcja doświetlania zakrętów (za 800 zł), skóra na gałce zmiany biegów (200 zł), wielofunkcyjna kierownica – również w skórze (600 zł). Jest też klimatyzacja manualna (4000 zł). Są i inne gadżety. Ale najważniejsze, że sama wersja Pop niczym się nie różni od wersji Fresh. Będzie się różniła po doposażeniu. Za sporo więcej pieniędzy.

Stawiamy na pakiet wyposażenia Easy, bo kosztuje tyle samo co Pop star, ale jest bardziej praktyczny. Wolimy radio i zestaw głośnomówiący zamiast alufelg. My, jak my. Księgowy woli. Bardzo interesująco zapowiada się 105-konny silnik Diesla. Ale cena od 78 000 zł za małe autko zabiłaby naszego finansowego. A on ma dzieci!

Niestety. Stylowe auta nie są tanie. A 500L jest stylowy. Ponieważ zaś chcemy go mieć, oszczędzamy. Stąd skromna (choć sprawdzona przez lata) jednostka 1,4 zasilana benzyną.

Czy wiesz że

Fiat 500L jest jedynym na świecie autem, do którego możesz zamówić specjalny… ekspres do kawy. Dokładniej – będziesz mógł. Fiat wprowadzi taką możliwość w najbliższych miesiącach. Ekspres jest firmowany przez Lavazzę i robi kawę z kapsułek. Urządzenie zaprojektowały obie firmy (Fiat i Lavazza) tak, by umożliwić zaparzenie kawy np. podczas trwonienia czasu w korku. „Komplet kawowy” do Fiata 500L będzie dostępny jako wyposażenie dodatkowe i będzie zawierał także uchwyt na łyżeczkę, kapsułki i torebki z cukrem.

Pop star i Easy. Dwa pakiety razem? A tak! Powód prosty. Ceny Fiatów 500L z pakietem Pop star są identyczne jak tych z wyposażeniem Easy (zaczynają się od 62 000 zł). Oba są dostępne ze wszystkimi silnikami, a od poprzedniego pakietu różnią się jeszcze bardziej wydłużoną listą możliwości i dostępnymi (już bez dopłat): elektrycznie sterowanymi i podgrzewanymi lusterkami wstecznymi (lakier koloru nadwozia), tempomatem, manualną klimatyzacją. Pop star i Easy różnią się drobiazgami. W pierwszym gałka jest pokryta skórą tylko wtedy, gdy auto ma skrzynię Dualogic, w drugim – zawsze. Pierwszy nie ma skóry i przycisków do sterowania radiem na kierownicy, drugi – ma. Za to pierwszy ma chromowane boczne listwy ochronne na drzwiach, a drugi nie (ma zwykłe). Obie wersje spoczywają na 16-calowych kołach z tym, że Pop star ma felgi z aluminium. Za to Easy ma w standardzie radio CD/MP3 z 5-calowym ekranem dotykowym i systemem Bluetooth, a Pop star – tylko instalację.

Lounge. Pakiet najbogatszy. Dostępny ze wszystkimi silnikami. Ceny zaczynają się od 69 000 zł (benzyna 1,4). Za najtańszego diesla z tym pakietem (1,3 MultiJet II) trzeba zapłacić 79 000 zł. Na pokładzie zestaw Fresh wzbogacony o: fotochromatyczne lusterko wsteczne z doświetlaniem zakrętów i trzeci zagłówek na tylnej kanapie. Zewnętrzne lusterka – elektrycznie sterowane i podgrzewane, tempomat, czujnik zmierzchu i deszczu, elektrycznie sterowane szyby z tyłu. Kierownica wielofunkcyjna i pokryta skórą. Skórą obita jest też gałka zmiany biegów. Automatyczna dwustrefowa klimatyzacja, podłokietnik na tylnej kanapie, zewnętrzne lusterka w kolorze nadwozia, boczne listwy ochronne na drzwiach z chromem. Szklany dach z elektrycznie otwieraną roletą przeciwsłoneczną. Jest też radio CD/MP3 z 5-calowym wyświetlaczem dotykowym i bluetoothem. Auto spoczywa na 16-calowych alufelgach.

Wybraliśmy…

Fiata 500 L z silnikiem benzynowym 1,4 i pakietem wyposażenia Easy – za 62 000 zł.

 

Jak zapłacić?

Za gotówkę: 62 000 zł

Na kredyt (miesięczna rata):

1195,84 zł – mBank – prowizja 1 proc., oprocentowanie rzeczywiste 7,6 proc.

1196,05 zł – Multibank – prowizja 3 proc., oprocentowanie rzeczywiste 7,61 proc.

1253,55 zł – Getin Bank – prowizja 1 proc., oprocentowanie rzeczywiste 10,27 proc.

Założenia: 20 proc. opłaty własnej, czas kredytowania 48 mies. Waluta PLN. Symulację przygotowano w oparciu o kalkulator Autoa.pl.

W leasingu (miesięczna rata):

1192 zł – 20 proc. opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, wykup maksymalny 6,5 proc. Symulację przygotował Masterlease*. Wynajem (leasing z serwisem, miesięczna rata):

966 zł – 20 proc. opłaty wstępnej, okres finansowania 48 miesięcy, wykup maksymalny 35,0 proc. Rata zawiera mechaniczny serwis gwarancyjny i pogwarancyjny w ramach łącznego limitu kilometrów 80 tys. oraz koordynację likwidacji szkód komunikacyjnych. Symulację przygotował Masterlease*.

*Symulacja nie jest ofertą handlową

Silniki benzynoweSilniki DieslaWyposażenie

1,4 16v. Czterocylindrowy, rzędowy, 16-zaworowy. Dostępny wyłącznie z manualną 6-stopniową skrzynią biegów. Napęd na przednią oś.

poj. 1368 ccm moc 95 KM maksymalny moment obrotowy (przy 4,5 tys. obr./min) 127 Nm przyspieszenie od 0 do 100 km/h 12,4 s prędkość maksymalna 178 km/h spalanie: w mieście 8,3 l/100 km poza miastem 5,0 l/100 km

0,9 TwinAir. Dwucylindrowy, rzędowy, 8-zaworowy, doładowany. System start&stop. Dostępny wyłącznie z manualną 6-stopniową skrzynią biegów. Napęd na przednią oś.

poj. 875 ccm moc 105 KM maksymalny moment obrotowy (przy 2,0 tys. obr./min) 145 Nm przyspieszenie od 0 do 100 km/h 12,2 s prędkość maksymalna 180 km/h spalanie: w mieście 5,7 l/100 km poza miastem 4,3 l/100 km

1,3 MultiJet 16v II. Czterocylindrowy, rzędowy,16-zaworowy, doładowany. System start&stop.Dostępny z 5-stopniową przekładnią manualną lub zautomatyzowaną skrzynią Dualogic. Napęd na przednią oś.

poj. 1248 ccm moc 85 KM maksymalny moment obrotowy (przy 1,5 tys. obr./min) 200 Nm przyspieszenie od 0 do 100 km/h 15,2 s z Dualogic 15,1 s prędkość maksymalna 165 km/h z Dualogic 164 km/h spalanie: w mieście 5,0 l/100 km z Dualogic 4,5 l/100 km poza miastem 3,7 l/100 km z Dualogic 3,7 l/100 km

1,6 MultiJet 16v II. Czterocylindrowy, rzędowy, 16-zaworowy, doładowany. System start&stop.Dostępny wyłącznie z 6-stopniową przekładnią manualną. Napęd na przednią oś.

poj. 1590 ccm moc 105 KM maksymalny moment obrotowy (przy 1,75 tys. obr./min) 320 Nm przyspieszenie od 0 do 100 km/h 11,3 s prędkość maksymalna 181 km/h z Dualogic 164 km/h spalanie: w mieście 5,4 l/100 km poza miastem 3,9 l/100 km

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Mikrovan na bulwary