Czytasz dzięki

Mikrusy nie przetrwają podwyżki płac

opublikowano: 29-09-2019, 22:00

Skokowy wzrost płacy minimalnej będzie gwoździem do trumny dla wielu małych i średnich przedsiębiorstw

Niedawno Pracodawcy RP zapytali swoich członków o ocenę pomysłu skokowego podwyższenia płacy minimalnej. Aż 82 proc. badanych przedsiębiorców oceniło, że taka zmiana negatywnie wpłynie na ich biznes w przyszłym roku.

— Wyższa płaca minimalna to większe koszty dla firm.
Jeśli do tego spadnie tempo wzrostu gospodarczego w naszym kraju, wiele
przedsiębiorstw może zniknąć z rynku — mówi Małgorzata Bieniaszewska,
właścicielka firmy MB Pneumatyka.
Zobacz więcej

NIE WSZYSCY SOBIE PORADZĄ:

— Wyższa płaca minimalna to większe koszty dla firm. Jeśli do tego spadnie tempo wzrostu gospodarczego w naszym kraju, wiele przedsiębiorstw może zniknąć z rynku — mówi Małgorzata Bieniaszewska, właścicielka firmy MB Pneumatyka. Fot. WM

Zabójcze cztery tysiące

W naszej ankiecie przeprowadzonej wśród małych i średnich firm przedsiębiorcy potwierdzają te obawy. Wiele z nich przyznaje, że wyższa płaca minimalna będzie dla nich gwoździem do trumny.

— Podwyżka do kwoty 2,6 tys. zł brutto w naszym regionie spowoduje perturbacje i przymiarkę do korekty zatrudnienia. Skutkiem będą też podwyżki produktów i usług. Jednak przy tym progu płacowym uda się pokonać trudności i utrzymać poziom zatrudnienia oraz firmę. Każdy kolejny wzrost płac doprowadzi do pogorszenia kondycji naszego biznesu. Poziom 3 tys. zł jest dla nas nie do zaakceptowania. Będziemy znacznie ograniczać działalność, w tym redukować personel. Jeszcze mocniej wzrosną ceny towarów i usług. Przy jednoczesnych podwyżkach cen energii elektrycznej i paliw przestaniemy inwestować, a zaczniemy walczyć o przetrwanie. Przy kwocie 4 tys. zł nie będziemy w stanie utrzymać naszej firmy — tłumaczą Mieczysław, Marek i Tomasz Szalusiowie, właściciele Hurtowni Roztocze z Tomaszowa Lubelskiego.

— Na pewno część przedsiębiorców, zwłaszcza mikro-, którzy zatrudniają kilka osób, mocno zredukuje swoją działalność albo całkowicie ją zamknie — przyznaje Mikołaj Lipiński, właściciel gdyńskiej spółki doradczej Blackpartners.

Zwraca uwagę, że podwyżki cen produktów i usług wpłyną na poziom inflacji. Natomiast zdaniem Małgorzaty Bieniaszewskiej, właścicielki firmy MB Pneumatyka, sztuczne podniesienie płacy minimalnej uniemożliwi wielu ambitnym pracodawcom inwestycje w pracowników, którzy chcą budować swoje kompetencje.

— Nasza firma z wyższą płacą minimalną sobie poradzi, ale trzeba pamiętać, że dobra koniunktura w Polsce nie będzie trwała wiecznie. My, jako eksporter, już widzimy spowolnienie w branży automotive na Zachodzie. Pamiętajmy, że duży spadek tempa wzrostu gospodarczego w naszym kraju wraz z rosnącymi kosztami przedsiębiorcówmoże zmieść z rynku wiele firm — mówi Małgorzata Bieniaszewska.

Łańcuch niepowodzeń

O dużych problemach w związku z podwyżką płacy minimalnej mówi także Paweł Ossowski, wiceprezes Zarys International Group, zabrzańskiej firmy produkującej i dystrybuującej sprzęt medyczny. Tłumaczy, że płaca minimalna rzędu 4 tys. zł spowoduje, że firma będzie musiała zastanowić się nad obecnym modelem biznesowym, szczególnie w obszarach produkcji i logistyki, w których wynagrodzeniem sporej części pracowników jest właśnie płaca minimalna.

— Od 2017 r. stopniowo przenosiliśmy część produkcji z Dalekiego Wschodu do Polski, przede wszystkim jednorazowych produktów włókninowych i sterylnych zestawów operacyjnych. Ich produkcja w dużym stopniu zależy od czynnika ludzkiego, a stosunkowo niskie koszty pracy pozwalały osiągać przewagi konkurencyjne na polskim rynku i rynkach zagranicznych. W obliczu tak znaczącej podwyżki płacy minimalnej na pewno będziemy zmuszeni zrewidować plany intensywnego rozwoju i jeszcze raz skalkulować koszty produkcji. Ponadto zahamuje to uruchamianie kolejnych projektów produkcyjnych w naszym kraju — tłumaczy Paweł Ossowski.

Dodaje, że znaczenie ma również niestabilna sytuacja makroekonomiczna na świecie. Bardzo szybko osłabiający się złoty wydatnie wpływa na wyższe koszty zakupu surowców i komponentów do produkcji, które w większości są nabywane w dolarze.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Ponadto głównym odbiorcą naszego asortymentu są szpitale i placówki służby zdrowia. W ich budżetach koszty wynagrodzeń to główna pozycja. Już obecnie sytuacja w służbie zdrowia jest bardzo trudna, zatory płatnicze rosną, a szpitale często kredytują się kosztem dostawców. Wraz ze zwiększeniem płacy minimalnej długi szpitali jeszcze wzrosną, co może powodować większe zadłużenie, brak płatności za towar w terminie, a tym samym narażenie dostawców na utratę płynności finansowej — zwraca uwagę Paweł Ossowski.

Wysoka płaca minimalna może spowodować spustoszenie również w branży gastronomicznej. Aws Naser, właściciel i szef warszawskiej restauracji Tahina, tłumaczy, że koszty utrzymania firm, zwłaszcza gastronomicznych, w tym roku diametralnie wzrosły. Wpłynęły na to podwyżki cen żywności, paliwa, sprzętu do wyposażenia lokalu, wykańczania wnętrz i remontu. Jego zdaniem efektem widocznym w nowym roku będą bankructwa tego typu biznesów — w związkuz planowanymi podwyżkami prądu, ZUS-u i płacy minimalnej.

— Już teraz branża ma ogromne problemy z pokryciem bieżących kosztów, które z miesiąca na miesiąc rosną. Wyższa minimalna płaca będzie oznaczać zwolnienia pracowników i znaczne podwyżki cen produktów oraz usług oferowanych przez przedsiębiorców. W gastronomii należy spodziewać się cen wyższych o ok. 30 proc. — szacuje Aws Naser.

Podwyżki dla wszystkich

Wyższa płaca minimalna nie robi większego wrażenia tylko na firmach działających w dużych miastach i w branżach, w których przeciętne wynagrodzenia są wysokie.

— Jestem w tej komfortowej sytuacji, że obecnie proponowana wyższa płaca minimalna nie dotknie bezpośrednio mojej firmy. W branży finansowej w dużych miastach, zwłaszcza w Warszawie, płaci się więcej niż średnia krajowa — mówi Michał Pawlik, prezes fintechowej spółki faktoringowej Smeo.

— W naszej firmie wyższa płaca minimalna nie ma właściwie żadnego znaczenia dla funduszu płac, zarówno teraz, jak i w najbliższej przyszłości, jako że wynagrodzenia kształtują się powyżej płacy średniej, a nie minimalnej — wtóruje mu Mikołaj Lipiński.

Dodaje, że podwyżka do poziomu powyżej 3 tys. zł brutto będzie miała jednak znaczące przełożenie na koszty dla wielu klientówBlackpartners, zwłaszcza działających w branży produkcyjnej i handlowej.

— Po pierwsze duża część pracowników, która jest zatrudniona na poziomie płacy minimalnej lub delikatnie powyżej, będzie zwiększonym kosztem dla firmy. Po drugie osoby, które zarabiają 3-5 tys. zł brutto, zaczną oczekiwać podwyżek na zasadzie: jeżeli ci zarabiający najmniej dostają podwyżkę za nic, to ja również poproszę — zwraca uwagę Mikołaj Lipiński.

Więcej rozwagi

Nie wszystkie małe i średnie firmy negatywnie oceniają wzrost płacy minimalnej. Sprzeciw wszystkich wzbudza jednak tempo proponowanych zmian.

— Polska utknęła w pułapce średniego rozwoju i trudno się nam przestawić na bardziej innowacyjną gospodarkę. Jeśli nie urealnimy wysokości płacy minimalnej, to na zawsze możemy zostać montownią Europy. Ale nagły i skokowy wzrost płacy minimalnej może bardziej zaszkodzić niż pomóc. Dlatego warto rozważyć bardziej zrównoważone podejście do tematu — tłumaczy Michał Pawlik.

— Oczywiście wynagrodzenia powinny sukcesywnie rosnąć, ale aby nie przerzucać rosnących kosztów pracy na konsumentów i nie ograniczać konkurencyjności biznesu, należałoby rozważyć wzrost płacy minimalnej na poziomie nie wyższym niż 8-10 proc. rocznie — wtóruje mu Paweł Ossowski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane