Miliardy korzyści z intermodalu

Na inwestycjach w terminale i tabor do przewozu kontenerów możemy zyskać 60-70 mld zł. Wzrosną też wpływy do kasy państwa

W czasach pandemii przewozy intermodalne zyskują popularność. Płynące z nich korzyści dostrzega Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT). W bieżącej perspektywie rozstrzygnęło konkursy, dzięki którym przedsiębiorcom przyznano 1,25 mld zł unijnego dofinansowania na budowę terminali, zakup lokomotyw, platform i wagonów do przewozów intermodalnych, wartych w sumie 3,1 mld zł. CUPT szacuje oszczędności właścicieli ładunków na 7,93 zł z każdego 1 zł nakładów i aż 16,15 zł w przeliczeniu na 1 zł dofinansowania. Dodatkowo zyska środowisko - w związku z ograniczeniem emisji i zatorów transportowych.

- Obliczenia CUPT są zgodne z unijnymi – twierdzi Czesław Warsewicz, prezes PKP Cargo.

Pomnażanie pieniędzy
Pomnażanie pieniędzy
Z wyliczeń CUPT wynika, że każdy złoty zainwestowany w inermodal zwraca się z dużą nawiązką.

Doliczone podatki

Mnożąc wskaźniki CUPT przez wartość inwestycji i unijnego dofinansowania przyznanego przez centrum, można oszacować, ile Polska zyska na realizacji projektów - to aż 60-70 mld zł.

- Jeśli doliczymy dodatkowe wpływy do budżetu państwa, nie tylko z podatków od firm transportowych i logistycznych, ale także z ceł i akcyzy od towarów przeładowywanych w terminalach portowych, kwota będzie jeszcze wyższa – podkreśla Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej.

Roczne wpływy do państwowej kasy z nadbałtyckich terminali przekraczają 40 mld zł.

W gronie beneficjentów rozwoju intermodalu są też PKP Cargo.

- Przewozy intermodalne i związane z nimi usługi logistyczne to jeden z priorytetów strategii grupy PKP Cargo, która - zdaniem wielu ekspertów - powinna na nie postawić już 10 lat temu, bo już wtedy było wiadomo, że to przyszłość kolei. Nowa strategia przynosi efekty. Udział intermodalu w pracy przewozowej grupy zbliża się do 20 proc., a jeszcze kilka lat temu wynosił około 5 proc. – mówi Czesław Warsewicz.

Według prognoz giełdowej grupy oraz innych przewoźników i ekspertów najbliższa dekada będzie okresem dynamicznego rozwoju przewozów intermodalnych w Polsce.

- Nasz rynek będzie się upodabniał do zachodniego, na którym sektor intermodalny stanowi przynajmniej połowę przewozów kolejowych, czyli prawie pięć razy więcej niż u nas. Mamy więc duży potencjał, a jego wykorzystanie zależy w dużym stopniu od podnoszenia konkurencyjności kolei. Realizacja takiego scenariusza przełoży się na korzyści dla gospodarki i środowiska, choćby z tego powodu, że kolej jest dużo bezpieczniejsza i bardziej ekologiczna niż transport samochodowy – zaznacza prezes PKP Cargo.

Krajowi przedsiębiorcy liczą, że w nowej perspektywie, rozpoczynającej się w przyszłym roku, zdobędą unijne fundusze nie niższe od bieżących. CUPT woli jednak nie dzielić skóry na niedźwiedziu. Przedstawiciele centrum podkreślają, że dokumenty dotyczące realizacji inwestycji z nowego rozdania nie są jeszcze gotowe, więc nie można określić kwot dostępnych dla beneficjentów.

Bariery rozwoju

Mimo licznych korzyści z intermodalu krajowi urzędnicy, w odróżnieniu od przedsiębiorców, prognozują spadek przewozów w tym segmencie. „PB” pisał niedawno o przewidywaniach resortu infrastruktury, który spodziewa się, że pandemia zahamuje rozwój przewozów kontenerowych w najbliższych latach. Przedsiębiorcy są bardziej optymistyczni. Ich zdaniem rozwojowi nie zagraża pandemia - zagrożeniem są natomiast nowe przepisy. Wymieniają np. projekt ustawy określający nowe zasady zatrudniania maszynistów, który utrudni realizację dalekobieżnych przewozów. Za groźne uważają też zmiany prawa umożliwiające jazdę ciężarówkami nawet po drogach lokalnych. Obawiają się, że zniechęci to do budowy bocznic kolejowych i wykorzystywania istniejących, a także wymusi na samorządach poprawę stanu dróg, dzięki czemu więcej hubów przeładunkowych będzie obsługiwanych transportem drogowym. Warto jednak przypomnieć, że dopuszczenie ciężarówek do ruchu po drogach lokalnych wynika z unijnych wymogów, do których spełnienia Polskę obliguje wyrok trybunału.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane